TEMA PRU KE 13 : INI KALILAH

” Ini Kalilah ” bila diterjemah kedalam Bahasa Inggeris ia bermaksud “This is the time “.  Saya memilehnya sebagai  Tema PRU Ke 13   memandangkan ia bertepatan dengan perkara-perkara ( current event) yang  sedang berlaku disekeliling kita.  Saya terpaksa ketepikan Janji Ditepati atau UBAH sebagai tema kerana kehendaknya tidak menyeluruh.  Janji Ditepati memang sedap didengar tetapi tidak kepada maksudnya. Jika kita yang berjanji biarlah orang lain yang menilainya sama ada telah ditepati atau tidak. Nampaknya apa yang Barisan Nasional buat ini ialah “masuk bakul angkat sendiri”. Maka,  ianya langsung tidak sesuai hendak dijadikan tema.  Perkataan “UBAH” pula ia terlalu umum. Bagi Pakatan Rakyat tak kan hendak ubah pemerintahan di Kelantan, Selangor, Pulau Pinang dan Kedah?.

Bagi diri saya pun Ini Kalilah saya didatangi  perkara-perkara  diluar dugaan. Kelmarin saya menerima Buletin “Pesara” yang diterbitkan oleh Kelab UMNO Pesara Kanan Kerajaan. Saya tidak terkejutpun oleh sebab saya sememangnya seorang Pesara Kerajaan. Buletin tersebut belum sempat saya baca. Yang menghairankan mengapa ia datang sehari dua sebelum hari mengundi?. Dan sejak semalam lagi tidak putus-putus  SMS menjelma merayu Undi dari saya. Ia datang dari berbagai pihak termasuk dari Hamidah dan Zambry Kadir. Saya kasihankan Handphone buruk saya  mengerang tak henti-henti.  Soalannya mengapa sampai begitu terdesak.

Walau bagaimanapun saya sangat tertarik dengan Ini Kalilah yang dilaungkan oleh Pakatan Rakyat. Mereka mengzahirkan kalimah ini memandangkan sewaktu PRU ke 12 dulu rakyat kita masih belum yakin dan  bersedia memberikan kuasa kepada kumpulan yang benar-benar  berjuang mendapatkan  hak-hak mereka  yang telah sekian lama  dinafikan oleh pemerintah semasa.

Kini, masa yang kita tunggu-tunggu sudah tiba.  Kita perlu berubah demi masa depan anak cucu.  Dengan bersatu bersama-sama Pakatan Rakyat kita dapat hindarkan segala bentuk  rasuah, ketirisan dan penyelewengan. Membuang jauh-jauh amalan kronisma, nepotisma dan you tolong saya – saya tolong you.  Dan akhir sekali kita sudah tidak ada banyak masa…..Jadinya  INILAH MASANYA  dan ini kalilah!

Leave a Reply

