ANYBODY`S WAKE-UP CALL

July 30, 2008

You name it:  warnings, ultimatum, to review or anything – PAS and UMNO is already on their way to form the fresh Perak Government. I am a member of PKR and am not sad at all of the latest development. It is a very pleasant lesson to DAP who`s having the lion share in the administration. For Perak PKR this is what you have been asking for.  Once you got into power with Pakatan most Ketua Bahagian does things according to their  whims & fancy.  This special mentioned is for Perak PKR only. I am not familiar with PKR elsewhere. A few functions being organised by the state only meant for people mostly appointed by Ketua Bahagian himself. And I called this people as ‘the president`s men’. It is because most of the time the division leader only passed his decision to these people only.

Once the new Perak Govt. materialised (before Fasting month?) to avoid embarrassment  I sincerely wish that all of you cross-over either to PAS or welcome home to UMNO. PKR can still survive with people who from the very beginning have devoted wholeheartedly to the struggle of the party.

I am also aware that by writing this I will be forever sidelined.  I may not hold any position in future but I will still be around because I love this party. For the particular figure who does not want me to be in the party  he has got all the means to do so.


FINE-TUNE UNITY

July 22, 2008

We just heard recently that PAS and UMNO planning to organise “muzakarah” a discussion. The topics that has been agreed upon is Islam and Malay unity. But all of a sudden yesterday UMNO President proudly announced that he has already have talks with powerful high-level PAS Leaders. To be exact they already have three meetings, the first one was held just a few days after March 8th General Elections.   The outcome from the three meetings is not known.

After three solid meetings they still cannot come up with any solution leave alone the Concrete one.  I know many people including those in power are very much in favour. I still can`t see the proposed talks would lead to positive zone. For this very reason I am here in full support of Tuan Guru Datuk Sri Nik Aziz Nik Mat and totally agree with his stand.

Lastly, If UMNO really committed with the malay unity agenda they should do away with the JKKKP. By having two Ketua Kampong with one heading JKKKP and the other heading JKKK it is already a clear disunity.


KEJUTAN BUDAYA

July 18, 2008

Sungguh mengejutkan sebuah kampong yang damai dipinggir Bandaraya Ipoh akan didatangi satu Upacara Besar Rakyat . Apa yang tertera pada ‘Banner’ program berbunyi “MENGRAKYATKAN BUDAYA”. Acara-acara yang akan dilangsungkan banyak sekali dan ianya termasuklah Kenduri Rakyat dan Karaoke Pop Enam Pulohan dan pasti riuh rendahlah esok (sabtu 19hb) dari 8.00pgi – 5.00ptg.

Program yang dianjurkan oleh KekWA dan co-sponsored oleh Rukun Tetangga sangat-sangat tidak kena pada tempat dan juga masa dimana rakyat jelata sedang berhempas pulas menghadapi kenaikan harga bahanapi yang tinggi dan harga barangan keperluan melambung. Memang benar mereka akan dapat melupakan masalah inflasi seketika setelah menikmati jamuan dan hiburan.

Saya sangat kagum dengan anggota-anggota Wanita PKR Perak. Melalui Ketuanya Puan Fatmawaty Salim telah bertungkus lumus membantu penduduk yang daif dengan memberi bantuan barang keperluan yang diperolehi dari NGO-NGO tertentu. Ketua Wanita PKR ini tidak berhenti disitu sahaja, menurut satu sumber beliau sedang berusaha untuk melibatkan anggota kerajaan membantu menjayakan hasrat murni ini.

Negara kita sudah berusia lebih 50 tahun apakah rakyat kita masih belum kenal apa itu budaya?
Disini saya meminjam kata-kata Nabil seketika: “Kita sama-sama fikir…”


DEBAT oh DEBAT

July 16, 2008

Mengikuti perdebatan semalam awal-awal lagi saya ucapkan TAHNIAH kepada Sdra Anwar yang telah berhujah dengan fakta-fakta yang tepat serta cadangan-cadangan yang konkrit untuk membela rakyat sekiranya Pakatan Rakyat dipilih memerintah negara. Tajuknya mudah tetapi pihak Pencabar tidak menghuraikan sebab-sebab harga minyak tidak boleh diturunkan. Dia hanya berkata jika harga minyak turun kerajaan ta` dapat nak bina hospital dan sekolah. Dengan kepadatan penduduk sekarang ini apakah setiap Mukim sudah diadakan sebuah hospital dan setiap Kampong sudah ada sekolah? Supaya yang perkhidmatan doktor-doktor pakar ada juga terdapat ditempat-tempat berdekatan penduduk dan apabila setiap Kampong ada sebuah sekolah dan ta`timbul masaalah Bas Sekolah yang naikkan tambang.

Perkara yang jelas dilihat dalam Debat ialah Sdra Anwar benar-benar berdebat sedangkan yang seorang lagi berpidato, orang bincang boleh atau ta` boleh turun harga minyak dia melalut sebut Anwar berdemonstrasi menentang Tun Razak dan penyokongnya pula tepuk untuk beri semangat. Jelaslah kepada kita wakil kerajaan ni ta` cukup modal untuk berhujah kepada tajuk debat.

Mengenai pembelian minyak, hitung panjang sebuah motosikal guna dua (2) liter sehari. Ini bermakna sekiranya harganya diturunkan sedikit sebanyak 50sen setahun dah dapat jimat RM365.00. Disini saja dah nampak beza untungnya lebih baik daripada REBAT RM150.00.

Kesian betul saya dekat Sdra Sabery mengapa teruja sangat sambut cabaran berdebat ni. Orang yang menjadi Pencadang tu bukan ke pernah jadi Menteri Kewangan sekurang-kurangnya. Tidak dikira lagi pengalaman yang begitu luas semasa dalam kerajaan. Sdra Penentang dalam Debat ini ‘carried away’ dengan tag ‘lembu suci’ nya kut.

Saya percaya sekiranya KJ yang jadi pencabar adalah fight sikit. Sekurang-kuraqngnya dia boleh dapat fakta-fakta penting dari mertuanya. Kesimpulanya , seorang Menteri telah kecewakan rakyat kerana tidak dapat memberikan hujah-hujah yang bernas mengapa harga minyak dipasaran tidak boleh diturunkan.

Pesanan saya kepada bloggers: The next time you see a Debate just listen to the first speaker.


GUNA SEBELUM

July 14, 2008

Baru-baru ni saya teruja sewaktu membaca akhbar tentang boikot dan keluar dewan. Tengoklah orang yang bijak cepat belajar kendali peranan. Tapi kan dah itu trademark pembangkang, kalau ta` tunjuk aksi-aksi macam tu bukan pembangkanglah.

Terdengarlah juga oleh saya dalam satu majlis diIpoh yang mengumumkan pada akhir Ogos akan ada kerajaan baru pulak. Kerajaan yang ada sekarang ni ta` pandai serbaserbi. Ya ta` ya lah pulak. Orang yang baru sangat jadi pembangkangpun dah boleh perform with flying colours. Jadi kerajaan dengan serba serbi ada tapi ta` sudi memandai jadi jawapanya ta` performlah.

Saya ta` hairan sangat yang mereka sekarang bersemangat betul. Kan mereka dah ada Tonik. Tonik tu semasa dengan kita dulu apa dia ta` kata kat mereka tu. Sayapun kalau ada kemahiran macam dia…serupa lah. Tapi ada satu pesanan kepada pengamal tonik: Guna sebelum……..kerana tonik ada tarikh luput


Where Do We Go Now

July 3, 2008

“where do we go now…sweet child of mine” adalah lirik lagu Guns & Roses dinyanyikan oleh Amylia dikonsert AF. Saya mahu andaikan benda ini kepada Partai kesayangan saya. Saya minta pembaca tidak salah faham dengan apa yang hendak saya katakan.

Kemana hendak dibawa…PKR ini? Terus berusaha untuk kePutrajaya atau cukup sekadar keKerajaan Tempatan. Cerita memilih Ahli Majlis ni cukuplah telus. Semua ahli diberi peluang memohon. Ada kawan bertanya saya ta` memohon ke? Saya jawab secara jujur yang saya ta` tahupun tentang adanya laungan untuk ahli-ahli memohon.

Ketua Bahagian saya ta` cakap apa pun. Ta` kan saya nak memandai-mandai pergi kepejabat perhubungan negeri ambil borang. Lagipun secara jujur saya nyatakan disini bahawa saya bukanlah orangnya yang suka mengambil kesempatan.

Dalam majlis penerangan berkait dengan pemilihan ketua-ketua kampong,ahli-ahli majlis dan ahli JKKK bilangan jawatan adalah terhad. Sesiapa yang tidak terpilih mestilah menerima hakikat ini. Soalnya sekarang bagaimana pula jawatan-jawatan Ahli-Ahli Lembaga Pengarah Anak-anak syarikat Kerajaan Negeri, Ahli-Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan-Perbadanan Kemajuan Negeri, Kemajuan Pertanian dan sebagainya hendak diagih-agihkan? Saya cadangkan perkara ini diagih-agihkan dikalangan ketua-ketua sudahlah senang cerita.

Apa yang dapat saya lihat sebaik saja PR dapat terajui kerajaan, orang-orang bekas UM NO yang dulunya masuk sebab kena buang dari UMNO dan masuk sebab nampak ada banyak peluang sudah mula TUNJUK BELANG. Orang-orang terrtentu saja boleh diberi peluang memohon apa-apa terutama kroni-kroni dan rakan-rakan yang sama kena buang dulu.

Kepada pimpinan pusat ambillah perhatian apa yang saya katakan ini. Ketua dinegeri ta` kan nak buat teguran sesama rakan dia.