MENGAPA SUSAH SANGAT HENDAK FAHAM

August 13, 2014

Tan Sri Khalid Ibrahim tidak mungkin dapat terus bertahan disitu setelah dipecat sebagai ahli PKR jika dia tidak ada cukup sokongan daripada Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor. Secara simple arithmatic 2 + 15 + 12 = 29 adalah suatu majoriti yang mutlak. Ini ditambah dengan suasana dimana 12 ADUN UMNO/BN menyokong tanpa syarat kepada kepimpinan TS Khalid dan sikap PAS yang tidak mahu berterus terang dengan DAP & PKR. Kerajaan Selangor hari ini ialah TS Khalid dan 4 Exco dari PAS. Susah sangat ke hendak faham apa yang sedang berlaku di Selangor?

Diharap DAP & PKR mulai sekarang perlu melakukan “house cleansing” untuk memperkukuhkan parti masing-masing dan bertolak ke Putrajaya dari sekarang lagi. Dalam apa perkiraanpun gabungan DAP/PKR adalah sangat ideal. Bagi mereka dipihak sana adalah ibarat retak menunggu belah. Paling lama adalah apabila agenda “hudud” dibangkitkan semula. Jika mahu diteruskan juga, disebelah pihak akan dipinggir oleh rakan-rakan dan disebelah lagi satu jika mahu mengabaikannya akan kehilangan sokongan dari akar umbi.

Kita sudah menunggu cukup lama agar suatu suasana politik yang harmonis dan membuang jauh-jauh “race base” politics. Semoga Allah terus memelihara perpaduan didalam DAP dan didalam PKR dan persefahaman diantara DAP dan PKR menjadi lebih mantap. Dengan analisis diatas apakah kita masih belum faham?

Advertisements

APAKAH SATU ANDAIAN BOLEH DIKIRA RASUAH?

November 1, 2010

Walaupun  kelmarin  merupakan  hari  Ahad –  hari  untuk  berlibur  tetapi  ramai  yang  terpaksa  berada  indoor sebab  cuaca  mendung  dan   sekejap – sekejap  hujan.  Dah tak  tahu  macam  mana  nak  sorok  muka  kecut  dan  muram  ini.

Mujurlah  ada  satu  berita  disaluran    TV   yang  memecah  kesunyian  dan  merangsang  untuk  ketawa.     Ia   bersangkut   dengan    amaran    SPR   tentang   hal   ehwal  kesalahan  pilihanraya  dimana  pemberian  saguhati  kepada  pengundi   boleh   membatalkan  kemenangan.  Tambah   maklumat  itu  lagi  sesiapa  yang  mengetahui  tentang  berlakunya  perkara  tersebut  boleh  lapurkan  kepada  SPRM  kerana  ianya   berupa    rasuah  besar.   Sebenarnya  kita  semua  dah  cukup faham,   lagipun  ini  bukan  pertama  kali  rakyat  berdepan  dengan  Pilihanraya.

Persoalannya  ramai  kurang   arif   apa  itu  politik.   Tidak  akan  mungkin  Parti  PAS yang  telah  memerintah  diKelantan  selama  20  tahun  lebih  tidak  tahu   yang   perkara  itu    satu  kesalahan.     Sebenarnya  saya     melihat  apa  yang  dikatakan  kesediaan  PAS memberi  saguhati  kepada  pengundi  luar  adalah  merupakan  satu  strategi  kempen  pilihanraya  semata-mata.     Dalam   politik   cara    begitu   disebut  sebagai   reverse   psychology .   Antara  lain  maksudnya  ialah   supaya  pihak  lawan   tidak      melakukannya   dan  jika  parti PAS berjaya  mendapatkan  bukti  yang  perkara   tersebut  ada   berlaku   maka   urusan  mendedahkan  kepada  SPRM   akan   menjadi   cukup  mudah.

Penutup  bicara   kita  percaya  Pengundi  Galas  sudah     tersedia  maklum  –  ta`  kan  lah  projek  berjuta-juta  yang  disebut  dalam  kempen  boleh  tercetus   dalam  waktu   yang  singkat   ini   dan  boleh pula  disiapkan   sebelum  hari  mengundi.     Pekerjaan  yang  paling  mudah  ialah    menjual  janji.   Jika  tidak,  suasana   pilihanraya   dilihat  seperti  tidak  bermaya.   Yang   pasti  setiap  orang  diDUN  Galas  ini   tetap   berharap   kepada    peningkatan   taraf   hidup   yang  disebut-sebut.    Kepada  Yang  Berkenaan,  jangan  biarkan   mereka   hanya   menanti   seperti   yang  diungkap  Jamal  Abdillah    “Malam  menanti   Siang,   Siang  Menanti  Malam” dalam  lagu  yang  sangat  popular  bertajuk  Kekasih  Awal  dan  Akhir.


DUN GALAS : PADANG PERMAINAN BIARLAH RATA

October 11, 2010

Istilah ” Padang  Permainan  Yang  Tidak  Rata” bermaksud  dua   pihak   yang  sedang bertanding   tetapi   hanya  sebelah  pihak   dibenar  tidak  mengikut   syarat   dan  peraturan.     Didalam  pertandingan Tinju umpamanya  jika   pertandingan  diperingkat    lightweight pesertanya  hendaklah  yang   berada  dalam  Kelas  tersebut   kerana  apabila  bertarung  kedua-dua  peserta  itu   akan  memiliki  peluang  yang  sama  untuk  menang.    Kaedah  serupa  juga   patut  diamalkan  dalam  politik.

Apabila  nama  Tengku  Razaleigh  dicanang  oleh   berbagai  pihak  dalam  UMNO  sebagai       calun    yang  paling    ideal   bertanding   diDUN    Galas,   nampak   sangat      UMNO  cukup  desperate mahu  memenangi  Pilihanraya  Kecil  tersebut.    Melihatkan  begitu  ramainya   pemimpin  UMNO  berbagai  peringkat   diAirport  menyambut  kepulangan   Tengku  Razaleigh  dari  London  ianya  menjadi  sudah  terang  lagi  bersuluh.   Inilah  dilemmanya bila   ahli  tersangat  ramai (3  juta  lebih).

Teori  sebegini  juga   sudah   terbukti   berjaya   iaitu   diBagan  Pinang.   Walaupun  BN  boleh  menang  hands  down kerana   undi  pos    yang  melambak-lambak,    mereka     lebih  yakin  kepada  calun   heavyweight.    Yang  sedihnya    orang-orang    lain   tertutup      peluang    nak  jadi  YB.    Dalam   apa  calculation  pun   saya  tidak  percaya    Ketua   UMNO   Bahagian   Gua  Musang    tersebut  bersedia  terjun    sampai  kedasar   untuk  menyelamatkan   parti.  Peranan   beliau  sebagai  Ahli  Parlimenpun  sudah   lebih  daripada  cukup  bagi  mewakili   masyarakat  disitu.

Dengan  andaian  yang  disebutkan  ini  Parti  PAS  dilihat  dengan  mudah  boleh  kekal   diDUN  Galas  tambahan  pula  ada  ura-ura  hendak  meletakan  calun  dari  kalangan  Orang  Asli.    Walau  apapun  perkembangan  yang  akan  berlaku  diGua  Musang  dalam  waktu        terdekat  ini,  mata  kita  tidak  akan  dapat  mengelak  daripada  melihat  terlalu  ramainya  orang  menGALAS  beg.     Mereka   yang   dimaksudkan   terdiri   daripada  para   Wartawan,  Penganalisis  Politik     dan    kaum  Bloggers.

Kepada  para  pengundi  Dewan  Undangan  Negeri  Galas…….Bukakan  Tirai  dan  mulakan  Pesta  kerana    anda   akan   diminta  memperbaharui   mandat.


BERITA KITAR SEMULA

May 5, 2010

Berita  Harian  keluaran     Selasa  04  Mei membawakan  berita  dengan  tajuk    ”  Umno bincang nasib  Melayu  Pulau  Pinang  “. Lama  juga  saya  berfikir  sama  ada  cerita  ini  satu  cerita    yang  fresh atau  kitar  semula.    Diperihalkan   satu  Konvensyen  Ekonomi  Melayu  Pulau  Pinang  akan  diadakan  pada  8  dan  9  Mei   diPoliteknik   Seberang  Perai.   Perasmiannya  pada  hari  Sabtu  8hb  Mei  akan  disempurnakan  oleh Perdana  Menteri   Malaysia   Datuk  Seri  Najib  Tun  Abdul  Razak.

Kenyataan-kenyataan   untuk  membela  nasib  melayu  Pulau  Pinang  sering  berkumandang  pada  setiap kali   Pilihanraya  tidak  kiralah    sama  ada  ia  Pilihanraya  Umum   atau  Pilihanraya  Kecil.      Negara   sudah  bebas  daripada  penjajahan    dan  mencapai  Kemerdekaan  pada  tahun  1957   namum  kita  tidak   mengerti  apa  bendanya   yang  menghalang   orang-orang melayu  Pulau  Pinang   daripada  mendapat   kemajuan   seperti  yang  dinikmati  oleh  rakyat  Malaysia    dilain-lain  Negeri.   Ia  dilihat  sangat   pelik   kerana  sebelum   DAP  dapat  mengetuai  Kerajaan  Pulau  Pinang    bermula   Mac  2008,   Barisan  Nasional  memerintah  Negeri  tersebut   berpuloh-puloh  tahun  lamanya.    Mengapa  dalam  tempoh  sepanjang  itu  masaalah   Ekonomi  Melayu   tidak  diberi  keutamaan?     Ditambah  pula  Perdana  Menteri  sebelum  ini  adalah  anak  watan  Pulau  Pinang.

Orang-orang  politik  diPenang  ketika  ini  hanya  berminat   mencari  kelemahan  DAP  dengan  mengatakan  Kerajaan  Pakatan  Rakyat  meminggir  masyarakat  melayu  dan  sebagainya.   Segala  kebaikan  yang  dilakukan  oleh  Pakatan  Rakyat   tetap  mendapat  tentangan  dan  ada  sahaja  yang  tidak  kena.

Melalui  tulisan  ini  adalah  diharapkan  selesai  sahaja   berkonvensyen  janganlah  bertangguh  lagi.   Setiap   perancangan  hendaklah  dilaksanakan  secepat  mungkin.  Dengan  berbuat  sedemikian  sekurang-kurangnya  segala  pengabaian  selama  ini  dapat  dimaafkan.  Jika  Konvensyen   ini    diadakan   bertujuan  untuk   menagih   kembali  sokongan   semata-mata,   besar  kemungkinan  hasrat  tersebut  tidak  akan   tercapai.    Rakyat  Pulau  Pinang  sudah   mula  selesa  dengan  cara  Pakatan  Rakyat  khususnya  DAP.  Yang  pasti  mulai   Mac  2008   Label  Pi  Mai  Pi  Mai  Tang  Tu sudah  tidak  sepopular  dulu.  Jika   ianya  ibarat  sebuah  lagu  ternyata  ia   sudah   terkeluar   carta.


ISU ROYALTY DARI KACAMATA PENGGEMAR TEH TARIK

February 25, 2010

Isu  Royalty  minyak   yang   masih   hangat   diperdebat    sememangnya  satu  Isu  besar.    Sehinggakan    bagi  menangkis  gesaan    GEGAR  ( Gerakan   Bertindak   Kembalikan  Royalti  Rakyat)  pihak  Kerajaan  Pusat   terpaksa  memberi  penjelasan  melalui  Iklan  diAkhbar.    Tidak  dapat  dinafikan  Kerajaan  Negeri  Kelantan  dibawah  pimpinan  Parti  PAS  berhak   memperjuangkan    sesuatu  yang  due bagi  rakyatnya.

Perkara  ini  besar  kemungkinan  akan  berlarutan  hingga  kepertimbangan  Mahkamah.   Dalam  apa  keadaanpun  Tengku  Razaleigh  telah  melunaskan   tanggungjawab  beliau    dengan  begitu  berkesan  sekali.    Sebagai  mantan  Pengerusi  PETRONAS  beliau  telah  huraikan  segala  kebenarannya  dan  dilihat   akan  terus  mempertahankannya.

Setakat  ini  tidak   ada   sebarang   petunjuk   yang    Isu  ini      akan   dapat    diselesaikan.  Apa  yang  membingungkan   rakyat  biasa  seperti  penggemar  Teh  Tarik mengapa   apabila  terkena  kepada  Negeri  yang  diperintah   selain   dari  BN  perkara  sebegini   terjadi.    Lihat   saja   apa   yang  berlaku  diTrengganu  sebelum  ini.    Royalti  Minyak   yang  popular  itu  telah  diberhentikan  kerana   rakyat  menolak  BN  pada  PRU  ke  10.   Apabila  BN  kembali  berkuasa  diTrengganu   Royaltipun  muncul  semula.    Inilah  topic yang   sering  dibincang   dikedai-kedai  kopi.

Kita  kerap  mendengar  pemimpin-pemimpin   Pusat  berkata  yang  Negeri  Kelantan  adalah  yang  termundur  dari  segi   pendapatan  per kapita rakyatnya,  terkebelakang  dari  aspek  pembangunan   sehinggakan    ramai   yang   terpaksa   tinggalkan  Kelantan   supaya   tenaga   yang  kuat   yang  dimiliki  tidak   membazir  begitu  saja.   Saya  menumpang  bangga  sikap  yang  positif   yang  ditunjukkan.    Sekurang-kurangnya  mereka  tidak  terikat  lagi  dengan  Perumpamaan   Walaupun hanya   Hujan  Batu  DiNegeri  Sendiri –  Baiklah  diNegeri  sendiri.     Kenyataan  yang  terbaharu  pula    Negeri  Kelantan  dikenalpasti  sebagai  Negeri    yang  paling  kotor.      Jika   wang  royalty  (Anggarannya  RM200 Juta  setahun)  tersebut   berjaya   diperolehi  maka  secara  praktikalnya  segala  masaalah   yang  ditonjolkan   itu  tidak  mungkin  ujud.     Secara  lojiknya  juga  wang  sebanyak  itu   pasti   dapat  membahagiakan  setiap   orang.

Ternyata  sukar  bagi  Wang  Ehsan mengambil  alih  tanggungjawab  Wang  Royalty. Fungsinya  tidak  sama   manakala    perlaksanaannya  pula   ketara   berbeza.     Bagi    pengunjung-pengunjung  Warong  dan  Kedai  Kopi   hidangan   Teh  Tarik yang  sedap    lagi    menepati  citarasa,   itu     merupakan    satu  Ehsan.


BUDAYA MENCABAR ALA AKADEMI FANTASIA

February 10, 2010

Seperti  semua  sedia  maklum  Rancangan  Hiburan  Akademi  Fantasia   terbitan  ASTRO  RIA  akan  datang  lagi  menemui  peminat-peminat  setia.     Musim   ke 8    yang      bakal  dipimpin    oleh Ketua  Eksekutif  KRU   Sdra  Norman  Abdul  Halim    akan    menemui   peminat  tidak  berapa  lama   lagi.   Sekian  ramai  yang  terpilih  menyertai   Konsert   setiap  minggu  secara  live terpaksa  berentap  supaya  tidak  terkeluar  awal.    Hampir  kesemua  peserta   merasakan  merekalah  yang  akan  tersingkir  pada  pesembahan  dihujung  minggu  tersebut  dan  debarannya  tidak  pernah  reda.

Dalam   Arena  Politik   pula   perkara  yang  seakan  sama  turut  berlaku.  Ianya   tercipta   dalam  bentuk    Mencabar. Saya  senaraikan   Pencabar seperti  berikut  dan  lambat  laun  kita  akan  tahu  siapa  yang  akan  menjadi  mangsa:

1.  Negeri  Kelantan  mesti  dibayar  5%  Royalti  Minyak  seperti  yang  terkandung         dalam  Perjanjian  Petroleum  Developement  Act  1974  bukannya  Wang  Ehsan.  Satu  Cabaran kepada  PETRONAS.

2.  Zulkifli  Noordin  Ahli  Parlimen  Kulim/Bandar  Bahru   melalui    sebuah  Program  terbitan    TV 3  secara  live  berkata  DAP  tidak  diperlukan  dalam  Pakatan  Rakyat.  Menurut  beliau  lagi  DAP  telah  menjadi  punca  kepada  semua  masaalah  yang  melanda  pembangkang. (Lapuran  oleh  Akhbar  Utusan Malaysia).    Satu  Cabaran kepada  DAP  untuk  keluar  Pakatan.

3.  Kerajaan  Perak  hari  ini  berpaksikan  tiga  ( 3 )  DUN   diwakili  oleh  BEBAS.  Satu Cabaran kepada  ADUN  Jelapang,  Changkat  Jering  dan  Behrang  untuk  mengosongkan  kerusi  kerana  rakyat  tidak  setuju  dengan  peraturan   BN Friendly.

4.  Tengku  Razaleigh  bersuara  lagi.  Beliau  dipetik  sebagai  berkata  Ir.  Nizar  Jamaluddin  masih  Menteri  Besar  Negeri  Perak  kerana  beliau  tidak  meletak  jawatan.         Satu Cabaran kepada  Zambry  Abd  Kadir  untuk  segera  membubarkan  DUN.

Cabaran-cabaran  yang  disenaraikan  diatas  tidak  memerlukan  Undi  SMS.    Ia   akan  gugur  dengan  sendirinya  jika  tidak   ada   sesiapapun  yang  sanggup  mengambilnya  sebagai  sesuatu  yang  serious.   Walau  bagaimanapun  sedikit  sebanyak  semua  cabaran  tersebut  dapat  menyedarkan  rakyat  tentang  langkah  yang  perlu  mereka  ambil  pada  PRU  ke  13  nanti.


BILAKAH KITA BOLEH MENJADI PEMIMPIN

December 31, 2009

Life begins at Forty bagi  sesetengah  orang  ia  bermaksud  bermulanya  kedewasaan.  Bagi  sesetengah  yang  lain   pula  ia  bermaksud  segala  perangai   buruk  ( negatif)  yang     ada   hendaklah  ditinggalkan  menjelang  usia  yang  keempat  pulohan.

Bagi  Pelajar  Cemerlang  Nor  Amalina  dan  Mathematician  Adi  Putra  perkara  ini  tidak  patut  ada.   Mereka  kecewa  melihat   orang-orang  dewasa  asyik  membuang  masa.   Daripada  sekecil-kecil   bermain  Dam  Haji digerai-gerai  hinggalah   berjaga  hingga  kepagi  menonton  English  Premier  League.   Jika  benarlah  pada  usia   empat pulohan  baru  hendak  dimulakan  satu-satu  pembaharuan  sempatkah  kita  menjadi  pandai  bila  sampai  umur   wajib   bersara  iaitu  diakhir  lima  pulohan?  Jadinya  falsafah  kolot  “life begins at 40”  hendaklah  dikikis  dari  minda.   Akibatnya   walaupun  telah  mencapai  usia  yang  begitu  matang  tetapi  masih  tidak   mampu   membezakan  diantara  Mesyuarat  dengan  Berbincang  dalam  kelompok.   Masih  tidak  dapat  sesuaikan  diri  apabila  aspek-aspek  disiplin  ditekankan.

Beberapa  hari  lagi  akan  bermulalah  tahun  baru  2010.    Apa  kata  mulai  tahun  2010  ini  kita   terus   sahaja  melakukan  yang  terbaik  untuk   diri,  masyarakat    serta    negara    dan   tidak  lagi    sekadar    membaharui   Azam.    Jika  kita  tidak  serious  dengan   amanah  yang  Tuhan  kurniakan  ini  sampai  bilapun  kita  tidak  akan  kemana-mana  jauh  sekali  untuk  menjadi  Pemimpin.