RANTAU: SATU PERKATAAN BANYAK MAKNA

April 11, 2019

RANTAU Abang nama tempat, PeRANTAU adalah Pengembara dan DiPERANTAUAN maknanya berada ditempat orang. Walau bagaimanapun tulisan ini tidak ingin menghuraikan maksud ungkapan ini. Kali ini perbincangannya tertumpu kepada suatu peristiwa yang akan berlaku pada 13 April 2019 ini iaitu PRK Dewan Undangan Negeri Rantau di Negeri Simbilan.

Rata-rata ramai yang meramalkan Pakatan Harapan akan mencapai kemenangan. Mereka mengambilkira beberapa sentiment yang memihak kepada PH. Antaranya adalah suasana politik “Malaysia Baru” yang menjanjikan bulan dan bintang dimana semua sudah jelas yang kerajaan Barisan Nasional telah tumbang dan Negeri Sembilan pun dikuasai oleh PH.

Dalam konteks PRK Dewan Undangan Negeri Rantau ini penulis ingin juga menyampaikan analisis serta buah fikiran tentang perebutan kerusi DUN Rantau ini. Berdasarkan keputusan PRU ke 14 DUN Rantau terletak dibawah kawasan Parlimen Rembau (P131). Dalam kawasan ini terdapat empat ( 4 ) Dewan Undang Negeri; N25 Paroi, N26 Chembong, N27 Rantau dan N28 Kota. Pakatan Harapan hanya memenangi N25 Paroi memandangkan ianya semi-urban. Dari sudut matermatiknya adalah amat sukar bagi PH mahu merampas kerusi DUN Rantau ini.

Calun Barisan Nasional kali ini telah mendapat jaminan tulin daripada rakannya PAS atas dasar timbalbalas. Dimana BN bertanding PAS akan memberikan laluan dan begitu jugalah bila PAS yang bertanding dikawasan penyokong PAS lebih ketara. Calun BN merupakan bekas Ahli Dewan kawasan itu yang telah dibatalkan kemenangan tanpa bertandingnya. Beliau mantan Menteri Besar Negeri yang telah banyak berbakti kepada masyarakat dikawasan tersebut. Tambahan pula beliau kini memangku jawatan tertinggi UMNO Malaysia. Manakala Pakatan Harapan dalam keadaan terpaksa mencalunkan semula ahli mereka yang tidak berjaya mendaftar sebagai calun pada PRU ke 14 tempoh hari.

Penulis meramalkan calun Barisan Nasional akan dipilih semula sebagai ADUN Rantau pada 13 April 2019 nanti. Kepada warga Rantau diucapkan selamat Mengundi.


MENGAPA SUSAH SANGAT HENDAK FAHAM

August 13, 2014

Tan Sri Khalid Ibrahim tidak mungkin dapat terus bertahan disitu setelah dipecat sebagai ahli PKR jika dia tidak ada cukup sokongan daripada Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor. Secara simple arithmatic 2 + 15 + 12 = 29 adalah suatu majoriti yang mutlak. Ini ditambah dengan suasana dimana 12 ADUN UMNO/BN menyokong tanpa syarat kepada kepimpinan TS Khalid dan sikap PAS yang tidak mahu berterus terang dengan DAP & PKR. Kerajaan Selangor hari ini ialah TS Khalid dan 4 Exco dari PAS. Susah sangat ke hendak faham apa yang sedang berlaku di Selangor?

Diharap DAP & PKR mulai sekarang perlu melakukan “house cleansing” untuk memperkukuhkan parti masing-masing dan bertolak ke Putrajaya dari sekarang lagi. Dalam apa perkiraanpun gabungan DAP/PKR adalah sangat ideal. Bagi mereka dipihak sana adalah ibarat retak menunggu belah. Paling lama adalah apabila agenda “hudud” dibangkitkan semula. Jika mahu diteruskan juga, disebelah pihak akan dipinggir oleh rakan-rakan dan disebelah lagi satu jika mahu mengabaikannya akan kehilangan sokongan dari akar umbi.

Kita sudah menunggu cukup lama agar suatu suasana politik yang harmonis dan membuang jauh-jauh “race base” politics. Semoga Allah terus memelihara perpaduan didalam DAP dan didalam PKR dan persefahaman diantara DAP dan PKR menjadi lebih mantap. Dengan analisis diatas apakah kita masih belum faham?


APAKAH SATU ANDAIAN BOLEH DIKIRA RASUAH?

November 1, 2010

Walaupun  kelmarin  merupakan  hari  Ahad –  hari  untuk  berlibur  tetapi  ramai  yang  terpaksa  berada  indoor sebab  cuaca  mendung  dan   sekejap – sekejap  hujan.  Dah tak  tahu  macam  mana  nak  sorok  muka  kecut  dan  muram  ini.

Mujurlah  ada  satu  berita  disaluran    TV   yang  memecah  kesunyian  dan  merangsang  untuk  ketawa.     Ia   bersangkut   dengan    amaran    SPR   tentang   hal   ehwal  kesalahan  pilihanraya  dimana  pemberian  saguhati  kepada  pengundi   boleh   membatalkan  kemenangan.  Tambah   maklumat  itu  lagi  sesiapa  yang  mengetahui  tentang  berlakunya  perkara  tersebut  boleh  lapurkan  kepada  SPRM  kerana  ianya   berupa    rasuah  besar.   Sebenarnya  kita  semua  dah  cukup faham,   lagipun  ini  bukan  pertama  kali  rakyat  berdepan  dengan  Pilihanraya.

Persoalannya  ramai  kurang   arif   apa  itu  politik.   Tidak  akan  mungkin  Parti  PAS yang  telah  memerintah  diKelantan  selama  20  tahun  lebih  tidak  tahu   yang   perkara  itu    satu  kesalahan.     Sebenarnya  saya     melihat  apa  yang  dikatakan  kesediaan  PAS memberi  saguhati  kepada  pengundi  luar  adalah  merupakan  satu  strategi  kempen  pilihanraya  semata-mata.     Dalam   politik   cara    begitu   disebut  sebagai   reverse   psychology .   Antara  lain  maksudnya  ialah   supaya  pihak  lawan   tidak      melakukannya   dan  jika  parti PAS berjaya  mendapatkan  bukti  yang  perkara   tersebut  ada   berlaku   maka   urusan  mendedahkan  kepada  SPRM   akan   menjadi   cukup  mudah.

Penutup  bicara   kita  percaya  Pengundi  Galas  sudah     tersedia  maklum  –  ta`  kan  lah  projek  berjuta-juta  yang  disebut  dalam  kempen  boleh  tercetus   dalam  waktu   yang  singkat   ini   dan  boleh pula  disiapkan   sebelum  hari  mengundi.     Pekerjaan  yang  paling  mudah  ialah    menjual  janji.   Jika  tidak,  suasana   pilihanraya   dilihat  seperti  tidak  bermaya.   Yang   pasti  setiap  orang  diDUN  Galas  ini   tetap   berharap   kepada    peningkatan   taraf   hidup   yang  disebut-sebut.    Kepada  Yang  Berkenaan,  jangan  biarkan   mereka   hanya   menanti   seperti   yang  diungkap  Jamal  Abdillah    “Malam  menanti   Siang,   Siang  Menanti  Malam” dalam  lagu  yang  sangat  popular  bertajuk  Kekasih  Awal  dan  Akhir.


DUN GALAS : PADANG PERMAINAN BIARLAH RATA

October 11, 2010

Istilah ” Padang  Permainan  Yang  Tidak  Rata” bermaksud  dua   pihak   yang  sedang bertanding   tetapi   hanya  sebelah  pihak   dibenar  tidak  mengikut   syarat   dan  peraturan.     Didalam  pertandingan Tinju umpamanya  jika   pertandingan  diperingkat    lightweight pesertanya  hendaklah  yang   berada  dalam  Kelas  tersebut   kerana  apabila  bertarung  kedua-dua  peserta  itu   akan  memiliki  peluang  yang  sama  untuk  menang.    Kaedah  serupa  juga   patut  diamalkan  dalam  politik.

Apabila  nama  Tengku  Razaleigh  dicanang  oleh   berbagai  pihak  dalam  UMNO  sebagai       calun    yang  paling    ideal   bertanding   diDUN    Galas,   nampak   sangat      UMNO  cukup  desperate mahu  memenangi  Pilihanraya  Kecil  tersebut.    Melihatkan  begitu  ramainya   pemimpin  UMNO  berbagai  peringkat   diAirport  menyambut  kepulangan   Tengku  Razaleigh  dari  London  ianya  menjadi  sudah  terang  lagi  bersuluh.   Inilah  dilemmanya bila   ahli  tersangat  ramai (3  juta  lebih).

Teori  sebegini  juga   sudah   terbukti   berjaya   iaitu   diBagan  Pinang.   Walaupun  BN  boleh  menang  hands  down kerana   undi  pos    yang  melambak-lambak,    mereka     lebih  yakin  kepada  calun   heavyweight.    Yang  sedihnya    orang-orang    lain   tertutup      peluang    nak  jadi  YB.    Dalam   apa  calculation  pun   saya  tidak  percaya    Ketua   UMNO   Bahagian   Gua  Musang    tersebut  bersedia  terjun    sampai  kedasar   untuk  menyelamatkan   parti.  Peranan   beliau  sebagai  Ahli  Parlimenpun  sudah   lebih  daripada  cukup  bagi  mewakili   masyarakat  disitu.

Dengan  andaian  yang  disebutkan  ini  Parti  PAS  dilihat  dengan  mudah  boleh  kekal   diDUN  Galas  tambahan  pula  ada  ura-ura  hendak  meletakan  calun  dari  kalangan  Orang  Asli.    Walau  apapun  perkembangan  yang  akan  berlaku  diGua  Musang  dalam  waktu        terdekat  ini,  mata  kita  tidak  akan  dapat  mengelak  daripada  melihat  terlalu  ramainya  orang  menGALAS  beg.     Mereka   yang   dimaksudkan   terdiri   daripada  para   Wartawan,  Penganalisis  Politik     dan    kaum  Bloggers.

Kepada  para  pengundi  Dewan  Undangan  Negeri  Galas…….Bukakan  Tirai  dan  mulakan  Pesta  kerana    anda   akan   diminta  memperbaharui   mandat.


BERITA KITAR SEMULA

May 5, 2010

Berita  Harian  keluaran     Selasa  04  Mei membawakan  berita  dengan  tajuk    ”  Umno bincang nasib  Melayu  Pulau  Pinang  “. Lama  juga  saya  berfikir  sama  ada  cerita  ini  satu  cerita    yang  fresh atau  kitar  semula.    Diperihalkan   satu  Konvensyen  Ekonomi  Melayu  Pulau  Pinang  akan  diadakan  pada  8  dan  9  Mei   diPoliteknik   Seberang  Perai.   Perasmiannya  pada  hari  Sabtu  8hb  Mei  akan  disempurnakan  oleh Perdana  Menteri   Malaysia   Datuk  Seri  Najib  Tun  Abdul  Razak.

Kenyataan-kenyataan   untuk  membela  nasib  melayu  Pulau  Pinang  sering  berkumandang  pada  setiap kali   Pilihanraya  tidak  kiralah    sama  ada  ia  Pilihanraya  Umum   atau  Pilihanraya  Kecil.      Negara   sudah  bebas  daripada  penjajahan    dan  mencapai  Kemerdekaan  pada  tahun  1957   namum  kita  tidak   mengerti  apa  bendanya   yang  menghalang   orang-orang melayu  Pulau  Pinang   daripada  mendapat   kemajuan   seperti  yang  dinikmati  oleh  rakyat  Malaysia    dilain-lain  Negeri.   Ia  dilihat  sangat   pelik   kerana  sebelum   DAP  dapat  mengetuai  Kerajaan  Pulau  Pinang    bermula   Mac  2008,   Barisan  Nasional  memerintah  Negeri  tersebut   berpuloh-puloh  tahun  lamanya.    Mengapa  dalam  tempoh  sepanjang  itu  masaalah   Ekonomi  Melayu   tidak  diberi  keutamaan?     Ditambah  pula  Perdana  Menteri  sebelum  ini  adalah  anak  watan  Pulau  Pinang.

Orang-orang  politik  diPenang  ketika  ini  hanya  berminat   mencari  kelemahan  DAP  dengan  mengatakan  Kerajaan  Pakatan  Rakyat  meminggir  masyarakat  melayu  dan  sebagainya.   Segala  kebaikan  yang  dilakukan  oleh  Pakatan  Rakyat   tetap  mendapat  tentangan  dan  ada  sahaja  yang  tidak  kena.

Melalui  tulisan  ini  adalah  diharapkan  selesai  sahaja   berkonvensyen  janganlah  bertangguh  lagi.   Setiap   perancangan  hendaklah  dilaksanakan  secepat  mungkin.  Dengan  berbuat  sedemikian  sekurang-kurangnya  segala  pengabaian  selama  ini  dapat  dimaafkan.  Jika  Konvensyen   ini    diadakan   bertujuan  untuk   menagih   kembali  sokongan   semata-mata,   besar  kemungkinan  hasrat  tersebut  tidak  akan   tercapai.    Rakyat  Pulau  Pinang  sudah   mula  selesa  dengan  cara  Pakatan  Rakyat  khususnya  DAP.  Yang  pasti  mulai   Mac  2008   Label  Pi  Mai  Pi  Mai  Tang  Tu sudah  tidak  sepopular  dulu.  Jika   ianya  ibarat  sebuah  lagu  ternyata  ia   sudah   terkeluar   carta.


ISU ROYALTY DARI KACAMATA PENGGEMAR TEH TARIK

February 25, 2010

Isu  Royalty  minyak   yang   masih   hangat   diperdebat    sememangnya  satu  Isu  besar.    Sehinggakan    bagi  menangkis  gesaan    GEGAR  ( Gerakan   Bertindak   Kembalikan  Royalti  Rakyat)  pihak  Kerajaan  Pusat   terpaksa  memberi  penjelasan  melalui  Iklan  diAkhbar.    Tidak  dapat  dinafikan  Kerajaan  Negeri  Kelantan  dibawah  pimpinan  Parti  PAS  berhak   memperjuangkan    sesuatu  yang  due bagi  rakyatnya.

Perkara  ini  besar  kemungkinan  akan  berlarutan  hingga  kepertimbangan  Mahkamah.   Dalam  apa  keadaanpun  Tengku  Razaleigh  telah  melunaskan   tanggungjawab  beliau    dengan  begitu  berkesan  sekali.    Sebagai  mantan  Pengerusi  PETRONAS  beliau  telah  huraikan  segala  kebenarannya  dan  dilihat   akan  terus  mempertahankannya.

Setakat  ini  tidak   ada   sebarang   petunjuk   yang    Isu  ini      akan   dapat    diselesaikan.  Apa  yang  membingungkan   rakyat  biasa  seperti  penggemar  Teh  Tarik mengapa   apabila  terkena  kepada  Negeri  yang  diperintah   selain   dari  BN  perkara  sebegini   terjadi.    Lihat   saja   apa   yang  berlaku  diTrengganu  sebelum  ini.    Royalti  Minyak   yang  popular  itu  telah  diberhentikan  kerana   rakyat  menolak  BN  pada  PRU  ke  10.   Apabila  BN  kembali  berkuasa  diTrengganu   Royaltipun  muncul  semula.    Inilah  topic yang   sering  dibincang   dikedai-kedai  kopi.

Kita  kerap  mendengar  pemimpin-pemimpin   Pusat  berkata  yang  Negeri  Kelantan  adalah  yang  termundur  dari  segi   pendapatan  per kapita rakyatnya,  terkebelakang  dari  aspek  pembangunan   sehinggakan    ramai   yang   terpaksa   tinggalkan  Kelantan   supaya   tenaga   yang  kuat   yang  dimiliki  tidak   membazir  begitu  saja.   Saya  menumpang  bangga  sikap  yang  positif   yang  ditunjukkan.    Sekurang-kurangnya  mereka  tidak  terikat  lagi  dengan  Perumpamaan   Walaupun hanya   Hujan  Batu  DiNegeri  Sendiri –  Baiklah  diNegeri  sendiri.     Kenyataan  yang  terbaharu  pula    Negeri  Kelantan  dikenalpasti  sebagai  Negeri    yang  paling  kotor.      Jika   wang  royalty  (Anggarannya  RM200 Juta  setahun)  tersebut   berjaya   diperolehi  maka  secara  praktikalnya  segala  masaalah   yang  ditonjolkan   itu  tidak  mungkin  ujud.     Secara  lojiknya  juga  wang  sebanyak  itu   pasti   dapat  membahagiakan  setiap   orang.

Ternyata  sukar  bagi  Wang  Ehsan mengambil  alih  tanggungjawab  Wang  Royalty. Fungsinya  tidak  sama   manakala    perlaksanaannya  pula   ketara   berbeza.     Bagi    pengunjung-pengunjung  Warong  dan  Kedai  Kopi   hidangan   Teh  Tarik yang  sedap    lagi    menepati  citarasa,   itu     merupakan    satu  Ehsan.


BUDAYA MENCABAR ALA AKADEMI FANTASIA

February 10, 2010

Seperti  semua  sedia  maklum  Rancangan  Hiburan  Akademi  Fantasia   terbitan  ASTRO  RIA  akan  datang  lagi  menemui  peminat-peminat  setia.     Musim   ke 8    yang      bakal  dipimpin    oleh Ketua  Eksekutif  KRU   Sdra  Norman  Abdul  Halim    akan    menemui   peminat  tidak  berapa  lama   lagi.   Sekian  ramai  yang  terpilih  menyertai   Konsert   setiap  minggu  secara  live terpaksa  berentap  supaya  tidak  terkeluar  awal.    Hampir  kesemua  peserta   merasakan  merekalah  yang  akan  tersingkir  pada  pesembahan  dihujung  minggu  tersebut  dan  debarannya  tidak  pernah  reda.

Dalam   Arena  Politik   pula   perkara  yang  seakan  sama  turut  berlaku.  Ianya   tercipta   dalam  bentuk    Mencabar. Saya  senaraikan   Pencabar seperti  berikut  dan  lambat  laun  kita  akan  tahu  siapa  yang  akan  menjadi  mangsa:

1.  Negeri  Kelantan  mesti  dibayar  5%  Royalti  Minyak  seperti  yang  terkandung         dalam  Perjanjian  Petroleum  Developement  Act  1974  bukannya  Wang  Ehsan.  Satu  Cabaran kepada  PETRONAS.

2.  Zulkifli  Noordin  Ahli  Parlimen  Kulim/Bandar  Bahru   melalui    sebuah  Program  terbitan    TV 3  secara  live  berkata  DAP  tidak  diperlukan  dalam  Pakatan  Rakyat.  Menurut  beliau  lagi  DAP  telah  menjadi  punca  kepada  semua  masaalah  yang  melanda  pembangkang. (Lapuran  oleh  Akhbar  Utusan Malaysia).    Satu  Cabaran kepada  DAP  untuk  keluar  Pakatan.

3.  Kerajaan  Perak  hari  ini  berpaksikan  tiga  ( 3 )  DUN   diwakili  oleh  BEBAS.  Satu Cabaran kepada  ADUN  Jelapang,  Changkat  Jering  dan  Behrang  untuk  mengosongkan  kerusi  kerana  rakyat  tidak  setuju  dengan  peraturan   BN Friendly.

4.  Tengku  Razaleigh  bersuara  lagi.  Beliau  dipetik  sebagai  berkata  Ir.  Nizar  Jamaluddin  masih  Menteri  Besar  Negeri  Perak  kerana  beliau  tidak  meletak  jawatan.         Satu Cabaran kepada  Zambry  Abd  Kadir  untuk  segera  membubarkan  DUN.

Cabaran-cabaran  yang  disenaraikan  diatas  tidak  memerlukan  Undi  SMS.    Ia   akan  gugur  dengan  sendirinya  jika  tidak   ada   sesiapapun  yang  sanggup  mengambilnya  sebagai  sesuatu  yang  serious.   Walau  bagaimanapun  sedikit  sebanyak  semua  cabaran  tersebut  dapat  menyedarkan  rakyat  tentang  langkah  yang  perlu  mereka  ambil  pada  PRU  ke  13  nanti.


BILAKAH KITA BOLEH MENJADI PEMIMPIN

December 31, 2009

Life begins at Forty bagi  sesetengah  orang  ia  bermaksud  bermulanya  kedewasaan.  Bagi  sesetengah  yang  lain   pula  ia  bermaksud  segala  perangai   buruk  ( negatif)  yang     ada   hendaklah  ditinggalkan  menjelang  usia  yang  keempat  pulohan.

Bagi  Pelajar  Cemerlang  Nor  Amalina  dan  Mathematician  Adi  Putra  perkara  ini  tidak  patut  ada.   Mereka  kecewa  melihat   orang-orang  dewasa  asyik  membuang  masa.   Daripada  sekecil-kecil   bermain  Dam  Haji digerai-gerai  hinggalah   berjaga  hingga  kepagi  menonton  English  Premier  League.   Jika  benarlah  pada  usia   empat pulohan  baru  hendak  dimulakan  satu-satu  pembaharuan  sempatkah  kita  menjadi  pandai  bila  sampai  umur   wajib   bersara  iaitu  diakhir  lima  pulohan?  Jadinya  falsafah  kolot  “life begins at 40”  hendaklah  dikikis  dari  minda.   Akibatnya   walaupun  telah  mencapai  usia  yang  begitu  matang  tetapi  masih  tidak   mampu   membezakan  diantara  Mesyuarat  dengan  Berbincang  dalam  kelompok.   Masih  tidak  dapat  sesuaikan  diri  apabila  aspek-aspek  disiplin  ditekankan.

Beberapa  hari  lagi  akan  bermulalah  tahun  baru  2010.    Apa  kata  mulai  tahun  2010  ini  kita   terus   sahaja  melakukan  yang  terbaik  untuk   diri,  masyarakat    serta    negara    dan   tidak  lagi    sekadar    membaharui   Azam.    Jika  kita  tidak  serious  dengan   amanah  yang  Tuhan  kurniakan  ini  sampai  bilapun  kita  tidak  akan  kemana-mana  jauh  sekali  untuk  menjadi  Pemimpin.


PERSEPSI PEMUDA BARISAN NASIONAL : BUKAN SEMUA GAMBAR TIDAK BOLEH DIPIJAK

December 1, 2009

Pada  setiap  setengah  jam  Bernama TV  membawakan  berita  Pemuda  BN  mengutuk  sekeras-kerasnya  perbuatan  Pemimpin  DAP  memijak  gambar  Penyelamat  mereka  diDUN Negeri Perak.   Didada  Akhbar-Akhbar  juga  tidak  terkecuali.   Jelas  kelihatannya  yang    mereka   sedikitpun  tidak     merasa   malu   atau   tercalar   maruah   mengampu  (bodek)   ketiga-tiga  tunggak   tersebut.        Sungguh  tidak  disangka   yang  sumbangan  besar  dari   mereka  bertiga  telah  menyelamatkan  batang  hidung    UMNO/BN  diNegeri  Perak.   Jadi  tidak  ada  salahnya   kerja-kerja  mengampu  yang  mereka  lakukan  ini.

Sungguh  hebat  kesepakatan  yang  ditunjuk  oleh  Pemuda  Barisan  Nasional  diNegeri  Perak.   Baru  lakaran  diatas  lantai  mereka  sudah   merasa  cukup-cukup    terhina  bagi  pihak  tiga  orang  itu.    Sekiranya   ada  usaha-usaha  membina  Patong  ketiga-tiga  Jaguh    ini  sudah  tentu  penjagaannya   round the clock dan  terpaksa   mengikut  shift.    Besar  kemungkinan  nyamukpun  tidak  akan    diberi  peluang    mendekatinya.

Sikap  yang  ditunjukkan  Pemuda  BN  Negeri  Perak  ini   sememangnya  patut  dipuji.    Jika   tidak   ditentang   habis-habisan   perbuatan   (memijak  Lakaran Gambar)   yang  dianggap  oleh  Jamaluddin  dan  Osman  sebagai  kebudak-budakan sudah  tentu  akan  ada  lain-lain    sindiran     yang   bentuknya   mungkin    lebih   serious.

Tetapi  apa  yang  dikesalkan  mengapa  pula  rakan-rakan  mereka  (Pemuda  Barisan  Nasional)  Negeri  Pulau  Pinang   melakukan  tindakan  yang  serupa  terhadap  Gambar  Yang  Amat  Berhurmat  Tuan  Lim  Guan  Eng.    Bukan  setakat  memijak   gambar  YAB  Lim  malah  ada  yang    membakarnya.   Apakah    mereka  terlupa    belajar sivik diawal-awal  persekolahan   dulu. Mengapa   ta`  hendak   contohi    pekerti  yang  baik   dan terpelihara   yang  ditunjuk  oleh  Pemuda  BN    Negeri  Perak.     Yang  jelas  Pemuda  BN  Pulau  Pinang  telah  membuatkan   Pemuda  Barisan  Nasional  Negeri  Perak  dipandang  serong.    Sudah  pasti  masyarakat   tidak  akan  teragak-agak  mengatakan    yang Pemuda  Barisan  Nasional    mengamal   double  standard.    Mereka  boleh  melakukan  perkara-perkara  tidak  baik  kepada  orang  lain.  Mereka  akan  tentang  habis-habisan  jika  perkara  yang  serupa  hendak  dilakukan   terhadap  mereka.

Jika  diperingkat  Pemuda pun    sudah  berkelakuan  sedemikian    bayangkanlah   apa  yang  akan  terjadi  apabila     tibanya      masa   mereka   berpolitik  sebenar.    Dalam  apa-apa  keadaanpun  tidak  juga  boleh  disalahkan  mereka  100%.   Mereka   meniru gelagat  para  pemimpin  sendiri.   Seperti  semua  maklum   apabila   DAP  memberikan  beberapa  cadangan  bertujuan  memulihkan  image  MCA  pemimpin-pemimpin  UMNO   secara  lantang   memberi  amaran  supaya  jangan  mencampuri  urusan  rumahtangga  Parti  lain.   Tetapi  siapa  pula  mereka  yang  mendesak    Tuan  Guru  Nik  Aziz  meletak  jawatan?   Kononnya  mereka  mahu  menyelamatkan  Parti  PAS.     Saya  sangat  kesian  kepada  pemimpin-pemimpin  UMNO  yang   menyerang  Parti  PAS  bertubi-tubi.  Saya  percaya  mereka  tidak   akan  sewenang-wenangnya    menempelak    jika  sekiranya  mereka  tahu  yang  Tuan  Guru  Nik  Aziz    itu    seorang   genius.


DUN KOTA SIPUTEH : MENGAPA SAMPAI TERPAKSA KENA MERAYU

November 26, 2009

Kerusi  DUN  N. 3  Kota  Siputeh  diistihar  oleh  Mahkamah  sebagai  Kosong  pada  16 November  2009.     ADUN  terakhir  ialah  Datuk  Abu  Hassan Sarif  dan  beliau  bukanlah  orang  baru  sebagai  ADUN.     Tidak  ada  alasan  untuk    beliau  tidak  tahu  adanya  Peruntukan Undang-Undang mengenai  kehadiran  Ahli  Dewan   yang  terkandung  dalam  Undang-Undang  Tubuh  Negeri  Kedah.  Beliau  adalah  seorang  Penggubal  Undang-Undang  diDewan  Undangan  Negeri   itu  sendiri.  Tambahan  pula  beliau  mewakili  sebuah  Parti  yang   sangat   ternama  dan established.

Sebagai  rakyat  biasapun  sekiranya  menghadapi  pendakwaan/pertuduhan  diMahkamah  kita    sama  sekali  tidak  boleh  memberikan    alasan  tidak  tahu Undang-Undang   terhadap  Kes  yang  didakwa.    Setiap   kita  wajib    mengambil  tahu   perkara  yang  bersangkut  paut  dengan  Undang-Undang.  Lagipun  tidak  ada  sesiapapun   Above The  Law.

Begitu  jugalah  dalam  Kes   ADUN  Kota  Siputeh  ini.    Beliau  sepatutnya   akur  kepada  keputusan  Mahkamah   dan  beri  peluang  kepada  orang  lain  yang   mampu   memberi   sepenuh   komitmen   terhadap  tanggungjawab  serta   sentiasa  bersedia  memberikan  perkhidmatan  terbaik   untuk   masyarakatnya.

Memang  betul  ada  avenue dimana  beliau  berhak  mengemukakan  rayuan  terhadap  keputusan  Mahkamah  tersebut.  Itu  adalah  hak  mutlak  peribadi  beliau.    Dimana  pula  keadilan  untuk     para  pengundi?     Mengapa   mereka  perlu  menunggu    satu  tempoh  yang  ta`  dapat  dijangka    untuk   Kerusi  tersebut  berpenghuni  kembali.   Jika  tidak  ada   sebarang  rayuan   sudah  pasti   selewat-lewatnya  dalam  tempoh  2  bulan   sahaja  penduduk  Kota  Siputeh  akan  menerima  Y.B.  baru.

Setiap  yang  merayu  mempunyai  alasan   tersendiri.    Ada  yang  mengatakan  Pilihanraya  Kecil  jika  diadakan   akan    merugikan  rakyat   juga     kerana    urusan   mengendalikan  satu-satu  Pilihanraya  itu   memerlukan   satu  perbelanjaan  yang  sangat   besar.      Tidak  dinafikan  kebenaran  kata-kata  itu.   Berbalik  kepada  peristiwa    bagaimana    boleh  berlakunya  kekosongan,    bukankah   ianya  akibat  dari   sikap  yang  tidak  bertanggungjawab  seseorang.    Apakah   perbuatan  ini    tidak  merugikan  rakyat?

Amalan  demokrasi  sangat  segar  dalam  negara  ini.   Setiap  orang  mempunyai  hak  dalam  Undang-Undang  dan  ini  termasuklah  kelebihan  untuk  membuat  rayuan   hingga  keperingkat  paling   Atas  (Mahkamah  Agong).  Jika  perkara-perkara  kecil  seperti  wajib  kehadiran ini   dipatuhi    masa-masa  yang  berharga  dapat  diselamatkan  daripada  ia  dihabiskan  semata-mata   untuk   naik   turun   Mahkamah.