GENDANG DIPALU KUAT BERGEMA TETAPI PENGANTIN BELUM TENTU TIBA

July 3, 2011

Persoalan  yang  timbul  ialah  sebilangan  besar  rakyat  tidak  berpuashati  dengan  perjalanan  Pilihanraya  Umum yang  dikendali  SPR.    Sejak  sekian  lama  perkara-perkara  seperti  orang-orang  yang  tidak  ujud  muncul   membuang  Undi,   beratus-ratus  nama  pengundi  didaftar  pada  satu   alamat  yang  sama   dan    Pengundi-pengundi  Pos  pada  satu-satu  kawasan  berjumlah  hampir  sama  banyak  dengan  pengundi  biasa.

Satu  pengalaman  pahit  bilamana  SPR  membatalkan  penggunaan Dakwat  Kekal  bertujuan  menyekat  seseorang    mengundi  lebih  dari  sekali  pada  saat-saat  akhir  pengundian  sebenar (PRU ke 12)    sangat-sangatlah   mencurigakan.   Rakyat  seumpama  dipaksa    menonton  rancangan  Raja  Lawak.   Ia  menjadi  lebih  lucu  apabila   pihak  SPR  mengatakan  jika  mereka  tidak  telus  sudah  tentu  Pakatan  Rakyat  tidak  dapat  menawan lima  buah  Negeri.     Yang  sebenarnya  kerana  pembatalan  penggunaan  Dakwat  Hitam  itulah   telah  dapat   menyekat  Pakatan  Rakyat daripada   memenangi  lebih  banyak  kerusi  dan  mungkin  kesemua  Negeri  diSemenanjung.

Ramai  melihat  SPR  tidak  bersedia  memperbetulkan  segala  kepincangan  yang  berlaku  didaerahnya  sebaliknya  hanya  menentang  mana-mana  pihak  yang  menuntut  supaya  mereka   bersikap  profesional.      Dalam  reaksi  ringkas  baru-baru  ini  pihak  SPR  bercadang  mengurus  Undi  Pos  lebih  awal.  Dan  reaksi  sebegini   sama  sekali  tidak  menjawab  kepada  persoalan  yang  dibangkitkan.

Mengenai  Hak  Rakyat  berhimpun  bukankah  ianya  dijamin  dalam  Perlembagaan  Malaysia?   Semasa  5000  pelajar UiTM  berlarak  dan  berkumpul  dihadapan  Pejabat  Menteri  Besar,  Selangor  membantah  cadangan  memberi  ruang  10%  bukan bumi  belajar  diUiTM, mengapa  mereka  tidak  didakwa  dan  tidakpun  diberi  amaran  yang  mereka  melanggar  Akta  Universiti?.  Malah  ada  suara-suara  yang  menyokong   dengan  menyatakan  pelajar-pelajar  tersebut    melakukan  perkara  yang  betul  iaitu  mempertahankan  hak  mereka.

Kini  loceng  count-down   July  9  telahpun    diaktifkan.    Pihak  Penganjur  dilihat  hanya  menyeru  agar  kita  concern  kepada  hak-hak  yang  diperuntukkan  didalam  Perlembagaan  Negara.   Menyatakan  pendirian  bersabit  dengan  kepentingan  umum  adalah  hak  mutlak   rakyat  yang  merdeka.    Dipihak  media  arus  perdana  sudah   lama  bermula  untuk  menakut-nakutkan  orangramai.  Mereka  cukup  bersimpati  dengan  penjaja  yang  akan  terjejas  mata  pencarian  jika  acara-acara  menyatakan  perasaan  dibenarkan.  Akan  tetapi  jika  ianya  dilakukan  oleh  pihak-pihak  yang  pro  mereka  nampaknya  semuanya  boleh.

Amatlah  tidak  logik  manusia  berkumpul  menyatakan  sesuatu  pendirian  boleh  mendatangkan  sengsara  kepada  golongan  tertentu.  Sebagai  contoh  baru-baru  ini,  sejuta  belia  berkumpul  diPutrajaya  tidak  adapun  perkara  yang  tidak  diingini  berlaku.

Saya  menunggu  hadirnya  Julai  9hb  bukan  kerana  teruja  untuk  melihat people  in action.   Saya   percaya  selepas  tarikh  tersebut  siaran  radio  saya  tidak  diganggu  lagi  dengan  nasihat-nasihat  yang  menganggap  kebanyakan  rakyat  tidak  dewasa   dan   rancangan  TV  pula  tidak  lagi   disogok  dengan  sketsa  ringkas  menghina  sesama  manusia.    Sudah  lebih  50  tahun  merdeka,  apakah  masih  mahu  diujudkan  kelas-kelas  dewasa?


GUNA SEBELUM

July 14, 2008

Baru-baru ni saya teruja sewaktu membaca akhbar tentang boikot dan keluar dewan. Tengoklah orang yang bijak cepat belajar kendali peranan. Tapi kan dah itu trademark pembangkang, kalau ta` tunjuk aksi-aksi macam tu bukan pembangkanglah.

Terdengarlah juga oleh saya dalam satu majlis diIpoh yang mengumumkan pada akhir Ogos akan ada kerajaan baru pulak. Kerajaan yang ada sekarang ni ta` pandai serbaserbi. Ya ta` ya lah pulak. Orang yang baru sangat jadi pembangkangpun dah boleh perform with flying colours. Jadi kerajaan dengan serba serbi ada tapi ta` sudi memandai jadi jawapanya ta` performlah.

Saya ta` hairan sangat yang mereka sekarang bersemangat betul. Kan mereka dah ada Tonik. Tonik tu semasa dengan kita dulu apa dia ta` kata kat mereka tu. Sayapun kalau ada kemahiran macam dia…serupa lah. Tapi ada satu pesanan kepada pengamal tonik: Guna sebelum……..kerana tonik ada tarikh luput


DENGAN IZIN

June 26, 2008

Alkisah……..

Sebagai seorang Pelajar saya kena cari maklumat. Biar dari makalah, Penyelidikan dan bahan-bahan dalam urusan pemerintah. Selepas PRU 12 ni dah ada siaran langsung perbahasan diParlimen. Saya tontonlah juga beberapa kali, kebetulan ada masa terluang. Yang ta` sedapnya saya tengok ahli-ahli berucap selalu meminta izin YDP.

Sungguh aneh selesai saja sepotong ayat dibaca dalam bahasa kita lantas meminta izin menterjemahkannya dalam bahasa Inggeris.

Saya rasa untuk MASA PERDANA ta` perlu diterjemah . Sebut bahasa yang orang kampong boleh faham. Masa siaran ni biasanya orang menoreh balik minum sementara tunggu getah penuh pot. Selepas masa (10.00-10.30) ni nak terjemah satu bukupun buatlah. Saya setuju ayat ta` dapat dihurai dengan tepat diguna perkataan inggeris untuk membantu memahaminya seperti contoh berikut: Keadaan berharmoni

dikalangan bebagai etnik dab berbagai kepercayaan ugama DENGAN IZIN (ethno-religious harmony).

BERITA POLITIK

Beberapa malam lepas saya pergi ceramah diManjoi. Penceramah Utama Mat Sabu. Berucap sebelumnya ialah orang besar PKR. Cukup-cukup ta` sedap didengar dalam ucapannya beliau menyebut Kalau dia menang hari tu dialah jadi MB ta` merasalah Nizar.

Saya terkejut lalu secara spontan ta` sedar terpacul kata-kata …diani dah ta` betul ke?. Isteri saya yang duduk disebelah tegur saya…. Apa cakap macamtu katanya. Saya pula tanya dia… Mika Undi dia ke diSeremban kelmarin? Dia jawab YA.

Saya tu bukan apa, ahli-ahli PAS ramai diatas padang becak tu. Kalau mereka kecil hati Macam mana?

Saya dengan ini minta tolong Matsamankati yang rapat dgn Cikgu Mail supaya bisik-bisikkan dekat Naib Presiden PKR tu jangan Ego sangat.

Boleh jadi sebab Ego itu jugalah menyebabkan beliau tewas dikedua-dua

kerusi penting itu walaupun dibantu dengan beberapa ceramah DSAI.