DARI PIRAMID UNTUK Ops MERLIMAU

February 9, 2011

Utusan  Malaysia hari  ini  menyiarkan  berita  dari  JEDDAH  ( 8  Feb )  tentang  ucapan  penghargaan  kepada  Kerajaan  Arab  Saudi  oleh  Pengarah  Majlis  Keselamatan  Negara       Datuk  Mohamed  Tajudeen  Abdul  Wahab   seperti  berikut:    Bagi  menghargai  jasa  baik    Kerajaan  Arab  Saudi  (kali  pertama  mengeluarkan Visa pada hari ketibaan) pihak        Sekretariat  yang  bertanggungjawab  membawa  keluar  para  Pelajar  Malaysia  dari       Mesir  cuba  menamatkan  misi  ini  lebih  awal. Kenyataan  ini  merupakan  satu  ucapan  terima  kasih  yang  priceless dan  cukup  simbolik.

Akan   tetapi  dinegara  ini   semata-mata   terima  kasih   adalah  tidak  mencukupi.      Ada  saja   suara sumbang   yang  mahukan   pihak-pihak   tertentu   seperti   berikrar  menzahirkan   setinggi  penghargaan  kepada  kerajaan.   Obvious lah   suara-suara  itu   adalah dari   orang-orang  yang  kemaruk  kerusi  dan  mereka-mereka  yang    dah  melekat  pada  kerusi.

Bagi  saya  walaupun  tidak  ada   ahli  keluarga   untuk  dihantar   pulang,  saya   tetap  juga   berterima  kasih   kepada     Kerajaan (  of  the  day ) diatas   kecekapan,  kesungguhan  dan  rasa  tanggungjawab   dalam   menyelesaikan   masaalah   keselamatan  dan  kesejahteraan  rakyat  negara  kita.      Tidak     perlulah    dihebahkan    tentang  RM  30 juta   yang   kerajaan  keluarkan   sebagai  perbelanjaan  membereskan   misi  tersebut.   Jika  wang  tersebut  bukannya  dari  kantong  rakyat   kita  tak   kisah   malah  boleh    terus  menerus   diumumkan  pada  setiap  setengah  jam  didalam  Berita  Awani 501.   Secara  peribadi   saya  akan salute penyumbang  30  juta  tersebut.

Kita  dengar  juga  yang  mengatakan  tidak  ada  unsur-unsur  mencari  publisiti  murah  atau  meraih  sokongan.  Yang  nyata  setiap  perjalanan  mesti   ada  mileage.   Pilihanraya  Umum    ke  12   menunjukkan   majoriti  rakyat  mahukan   perubahan   tetapi  ketika   itu   pihak    yang  sepatutnya  menjadi Alternatif  belum  betul-betul   bersedia.   Apakah   mereka  akan  berpatah  balik?   Dengan  kehadiran  third  Force   didalam   PRU  ke  13  nanti,  Pilihanraya   Umum diMalaysia  sudah  pasti  membuka  lambaran  baru.

Memandangkan  rating  BN  kini  pada  tahap  record  high,  pihak  Pakatan  Rakyat  cukuplah   sekadar  memenuhi  kehendak  demokrasi  sahaja.   Tidak  perlu  menghabiskan  peluru  dimedan  sekecil  Merlimau.


IA BUKAN LAGI FIXED DEPOSIT

January 23, 2011

Tertera   dimuka   hadapan   Berita  Minggu   BN  sasar  5000  majoriti.  Satu  angka  yang  boleh   diterjemah  sebagai  memohon  simpati  daripada   pengundi-pengundi   diDUN  Tenang.  Negeri  Johor   yang  dulunya  dianggap   home  ground atau  bahasa  asetnya  Fixed  Deposit  nyata  kini  sudah  terhakis.

Ironinya  Negeri  yang  tidak  pernah  ditembusi   oleh  Parti   lain  sebelum  ini  sudah  mula  berubah  sempena  bencana  sinonim  tsunami sejak  awal  2008.       DiDewan  Undangan   N.05  Tenang  ini   pada  PRU  ke  11   UMNO  mendapat  majoriti  5517   kemudian    merosot  separuh  kepada  2492  dalam    PRU  ke  12.  Jika  benar  sudah  pulih  sepenuhnya  daripada  mimpi  ngeri  PRU  2008   mengapa  meletakkan   sasaran  sekadar  majoriti  5000 sahaja.

Kempen  sudah  bermula.   Didalam  media  semalam  dihebahkan  calun  BN  menziarah  pusara  bapanya.  Kemudian  calun  BN  mengunjungi   Makam  Tok  Tenang  sebaik  sahaja  selesai  proses  penamaan  calun.  Dari  satu  segi  kempen  BN  kali  ini  menampakkan   satu  kelainan.    Bergegas  kesesuatu  Makam  sebaik  sahaja  selesai  penamaan  calun  adalah  satu  kelainan  yang  cukup  luarbiasa.

Disini  suka  saya  sarankan  kepada  Mala  (calun  PAS)  supaya  terus  bergerak   menemui  pengundi.   Hayati  segala  rintihan  mereka  dan  berjanji  akan  membantu  menyelesaikan  masaalah-masaalah  yang  sedang   mereka  hadapi.    Sama  ada   akan   terpilih   atau  tidak   pada  30hb  kita  serah   kepada  Allah   Yang   Maha   Berkuasa.      Saya   hanya    menyebut     Mala  dalam  tulisan  ini   sebab  Normala  Sudirman  adalah   merupakan     seorang   rakan  Facebook.

Berdasar  kepada   Statistik  yang  terang  dan  nyata     calun   PAS boleh  menang  dengan  simple  majority.     Pengundi  mengikut  bangsa:   Melayu 47.54%   –    bukan  melayu  52.05%.   Angka  ini   tidak  termasuk  orang Asli 1.16%.       Pecahan   mengikut    gender    pula   51%     adalah  kaum  hawa.    Seolah-olah  kawasan  ini  seperti  kawasan  Bandar  Kosmopolitan.    Pengundi-pengundi    yang   selalunya    menakutkan   Pakatan    juga  tidak  ketara  diDUN  Tenang  ini  dimana  Pengundi   dari  kalangan  Orang  Asli  hanya     171  orang  manakala  Pengundi  Pos   sangat  ciput  iaitu  18  Pengundi  sahaja.    PAS  sebagai  underdog   jika   menang majoriti  satu  ( 1  )  undipun  sudah  lebih  daripada  cukup.

Harapan  saya  kepada  para  petugas  PR  jangan  tertinggal  satu  rumahpun  didalam  lawatan  nanti.   Nasihat  yang  paling  tepat   umpama   dimusim   harga   getah   mahal   ni   janganlah  tertinggal    walaupun   hanya  satu   pot (cawan  susu  getah).


PKR : KEUTAMAAN SEBUAH PARTI BUKAN KE AHLI?

November 18, 2010

Berpatah  balik  kebelakang    penubuhan    PKR  (  ketika  itu  namanya  Parti keADILan Nasional)  dianggotai  oleh  berbagai  lapisan  masyarakat.    ABIM  dan  JIM  dari  Non-Governmental  Organisations,   bekas  YB  dan Bekas  Pimpinan  Bahagian  dari  UMNO,  pegawai-pegawai  kerajaan  dan  pekerja-pekerja  bawahan  sektor  swasta  dan  seterusnya  drebar-drebar  teksi   beramai-ramai  membulatkan  muafakat  dan  tekad      mencipta    satu   perjuangan   yang   diberi   nama  Reformasi.

Sejak  penubuhannya  semua  tenaga  yang  ada  digembeling  dan   wang  ringgit  ahli  juga  terkorban.  Parti  PKN   mula  memperlihatkan     kekuatan  dan   kian   mendapat  keyakinan  rakyat  jelata.  Ramai  yang    sudah  mula  memahami  apa  itu  Reformasi dan  pentingnya   diujudkan  sebuah  Kerajaan  yang  telus.

Walaupun  berbagai  masaalah   dikalangan  pimpinan  timbul  ianya  terus  diperkukuh  melalui  percantuman  dengan  Parti  Rakyat  Malaysia  pimpinan  Syed  Husin.   Representation PRM   dalam  Majlis  Pimpinan  Tertinggi  sangat  ketara  pada   pemilihan  tahun  2007  diSeremban.    Anehnya  pada  PRU  ke  12  kita  dengar  PRM    masih  hidup   dan  didokong  oleh  ahli-ahlinya  yang  tidak   ikut  serta  berpindah  kePKR.

Lanskap  politik  Malaysia  berubah  pada  tahun  2008.    Parti-Parti  dalam  Pakatan  menang  besar  manakala  Barisan  Nasional  hilang    majoriti  2/3   diparlimen.  Dari  tarikh  itu  Pakatan   Rakyat    sudah  dilihat   anytime sahaja  akan  berada  diPutrajaya.

Malang  tidak  berbau,  ku  sangka  panas  hingga  kepetang  rupanya  hujan  ditengahari.   One  member  one  vote  yang  di champion oleh   PKR   gagal  diterjemah.   Banyak  Cabang  merekodkan    antara  5  hingga  8  peratus  sahaja     ahli  keluar  mengundi.  Berbagai  andaian  diberi   sebab-sebab  kekurangan  tersebut  ia  termasuk  pertembungan    perlawanan  akhir  Piala  Malaysia  antara  Kelantan  vs  Negeri  Sembilan.   Dalam  erti  kata  lain  Stadium  Bukit  Jalil  dipenuhi  oleh  ahli-ahli  PKR   dari   seluruh  negara.

Alasan  yang  diberi  ini  tidak  masuk  akal  langsung.  Yang  sebenarnya  ada  dua  kemungkinan  sahaja  mengapa  perkara  sebegini  terjadi.       Yang  pertama,  kebanyakan  ahli  sudah  jelak   melihat  pemimpin  hanya  menumpukan  sepenuh  masa  untuk  merebut  kuasa.  Yang  sudah   jadi  Yang  Berhurmat  terus  berusaha  untuk  kePenggal  berikutnya.   Yang  tewas  pada  tahun   2008  pula  mahu  diberikan  sekali lagi   peluang.   Yang  memasang  cita-cita  untuk  menjadi  calun  pula  tersentak  bila  Anwar  kata    calun   PKR   pada   PRU  ke  13  nanti   adalah  mereka-mereka  yang  berumur  20  hingga  30  sahaja.

Yang  keduanya   boleh  jadi  banyak  nama  dalam  Buku  Daftar  ahli  hanya  tinggal  nama  sahaja.  Pimpinan  diCabang  pun  sama  sahaja  lagaknya.   Bila   hendak  diadakan  pemilihan  baru  nak  cari  dimana  ahli  itu  tinggal.  Mahu  tidak  mahu  pimpinan tertinggi  PKR  perlu  mengaku  akan  kelemahan  yang  dinyatakan  ini.    Jika  masaalah  keahlian  ini  masih  tidak  diberi  perhatian  dan  diambil  tindakan  sewajarnya  –  bersedialah  duduk  tanpa  kerusi.   Bersabit  dengan  beberapa  lapuran  yang  mengatakan  berlakunya   berbagai  penyelewengan   dalam  proses  pemilihan  adalah  lebih  baik  dibatalkan  sahaja  cara  pemilihan   tersebut.  Fikirkan  satu  cara  baru  yang  terbaik  untuk  memikat  hati  ahli.  Berpatah balik  kepada  sistem  Perwakilan boleh   juga   dijadikan  satu  opsen  jika  ianya    terbukti  lebih  baik.


APAKAH SATU ANDAIAN BOLEH DIKIRA RASUAH?

November 1, 2010

Walaupun  kelmarin  merupakan  hari  Ahad –  hari  untuk  berlibur  tetapi  ramai  yang  terpaksa  berada  indoor sebab  cuaca  mendung  dan   sekejap – sekejap  hujan.  Dah tak  tahu  macam  mana  nak  sorok  muka  kecut  dan  muram  ini.

Mujurlah  ada  satu  berita  disaluran    TV   yang  memecah  kesunyian  dan  merangsang  untuk  ketawa.     Ia   bersangkut   dengan    amaran    SPR   tentang   hal   ehwal  kesalahan  pilihanraya  dimana  pemberian  saguhati  kepada  pengundi   boleh   membatalkan  kemenangan.  Tambah   maklumat  itu  lagi  sesiapa  yang  mengetahui  tentang  berlakunya  perkara  tersebut  boleh  lapurkan  kepada  SPRM  kerana  ianya   berupa    rasuah  besar.   Sebenarnya  kita  semua  dah  cukup faham,   lagipun  ini  bukan  pertama  kali  rakyat  berdepan  dengan  Pilihanraya.

Persoalannya  ramai  kurang   arif   apa  itu  politik.   Tidak  akan  mungkin  Parti  PAS yang  telah  memerintah  diKelantan  selama  20  tahun  lebih  tidak  tahu   yang   perkara  itu    satu  kesalahan.     Sebenarnya  saya     melihat  apa  yang  dikatakan  kesediaan  PAS memberi  saguhati  kepada  pengundi  luar  adalah  merupakan  satu  strategi  kempen  pilihanraya  semata-mata.     Dalam   politik   cara    begitu   disebut  sebagai   reverse   psychology .   Antara  lain  maksudnya  ialah   supaya  pihak  lawan   tidak      melakukannya   dan  jika  parti PAS berjaya  mendapatkan  bukti  yang  perkara   tersebut  ada   berlaku   maka   urusan  mendedahkan  kepada  SPRM   akan   menjadi   cukup  mudah.

Penutup  bicara   kita  percaya  Pengundi  Galas  sudah     tersedia  maklum  –  ta`  kan  lah  projek  berjuta-juta  yang  disebut  dalam  kempen  boleh  tercetus   dalam  waktu   yang  singkat   ini   dan  boleh pula  disiapkan   sebelum  hari  mengundi.     Pekerjaan  yang  paling  mudah  ialah    menjual  janji.   Jika  tidak,  suasana   pilihanraya   dilihat  seperti  tidak  bermaya.   Yang   pasti  setiap  orang  diDUN  Galas  ini   tetap   berharap   kepada    peningkatan   taraf   hidup   yang  disebut-sebut.    Kepada  Yang  Berkenaan,  jangan  biarkan   mereka   hanya   menanti   seperti   yang  diungkap  Jamal  Abdillah    “Malam  menanti   Siang,   Siang  Menanti  Malam” dalam  lagu  yang  sangat  popular  bertajuk  Kekasih  Awal  dan  Akhir.


KESUNGGUHAN KEPUTRAJAYA BILA?

October 29, 2010

Memenangi  Batu  Sapi  bukan  sekadar  memenangi  Pilihanraya  Kecil.   Inilah  message jelas  dari  pendokong   Pakatan  Rakyat   diseluruh   negara.       Ungkapan     Menuju  Putrajaya sudah   menjadi  kata  kunci    bagi  orang-orang  dalam  Pakatan  Rakyat.   Ianya  tercetus  sebaik  sahaja    selesai  Pilihanraya  Ke 12  pada  Mac  2008.   Para  pimpinan  melontar  perkataan  Menuju  Putrajaya  disetiap  perhimpunan  parti  masing-masing  dan  keseluruhan  ahli  menyambutnya   dengan  semangat  yang  berkobar-kobar.

Sebaik  sahaja  sampai  diPutrajaya   Kerajaan  Pakatan  Rakyat  akan  diketuai  oleh   sdra   Anwar  Ibrahim    dan  ini   telah   dipersetujui   sebulat  suara   oleh   pimpinan   Pakatan.   Walaupun   projek  16  Sept  tidak  kesampaian   hasrat  ke Putrajaya masih  terpahat.          Setiap   Komponen  dalam  Pakatan  diwajibkan  berusaha  bersungguh-sungguh  untuk   mencapainya.

Parti  PAS telah  memulakan  ball rolling  ( tag:  Menuju Putrajaya )   dengan   merampas  Parlimen  Kuala  Trengganu     dari  UMNO/BN,   Parti  DAP  pula   berjaya  merampasnya     diSibu.   Dan  kini  hanya  tinggal  Parti  PKR untuk  membuktikan  kesungguhan  hasrat       kePutrajaya  itu   dengan  memenangi  Parlimen  Batu  Sapi  dari  cengkaman  PBS/BN.

Sesungguhnya  ini  merupakan  tugas  berat  bagi  PKR  tetapi  kita  semua  sedar  setiap   perjuangan  perlu  kepada  bukti.      Tidak  ada  yang  mustahilnya  untuk  memenangi           Kerusi  Batu  Sapi  jika  setiap  anggota  yang  terlibat  benar-benar  komited  kepada       perjuangan.   Terlalu  banyak  elemen  yang  memihak  kepada   Pakatan  Rakyat/PKR.               Dari   segi  calun  sahaja,    PKR    mengemukakan   calun    yang   mewakili     kaum    yang   terbesar   dikawasan  tersebut   sedangkan  BN    dilihat  seperti  mahu  membalas  jasa   Datuk  Edmund  Chong.   Dari  segi  memberikan  pembangunan  pula  trumpet yang  sama  juga    diguna  bagi  mencanang  beratus  ribu  disini  dan  berjuta   pula  disana.

Sesungguhnya   ini  merupakan  peluang  kedua  bagi  PKR.   Mereka     telah    kecewakan     Pakatan  diHulu  Selangor.     Ayuh,  mari   kita  terjemahkan   ” Batu  Sapi kePutrajaya” pada  4  Nobember  2010.


DUN GALAS : PADANG PERMAINAN BIARLAH RATA

October 11, 2010

Istilah ” Padang  Permainan  Yang  Tidak  Rata” bermaksud  dua   pihak   yang  sedang bertanding   tetapi   hanya  sebelah  pihak   dibenar  tidak  mengikut   syarat   dan  peraturan.     Didalam  pertandingan Tinju umpamanya  jika   pertandingan  diperingkat    lightweight pesertanya  hendaklah  yang   berada  dalam  Kelas  tersebut   kerana  apabila  bertarung  kedua-dua  peserta  itu   akan  memiliki  peluang  yang  sama  untuk  menang.    Kaedah  serupa  juga   patut  diamalkan  dalam  politik.

Apabila  nama  Tengku  Razaleigh  dicanang  oleh   berbagai  pihak  dalam  UMNO  sebagai       calun    yang  paling    ideal   bertanding   diDUN    Galas,   nampak   sangat      UMNO  cukup  desperate mahu  memenangi  Pilihanraya  Kecil  tersebut.    Melihatkan  begitu  ramainya   pemimpin  UMNO  berbagai  peringkat   diAirport  menyambut  kepulangan   Tengku  Razaleigh  dari  London  ianya  menjadi  sudah  terang  lagi  bersuluh.   Inilah  dilemmanya bila   ahli  tersangat  ramai (3  juta  lebih).

Teori  sebegini  juga   sudah   terbukti   berjaya   iaitu   diBagan  Pinang.   Walaupun  BN  boleh  menang  hands  down kerana   undi  pos    yang  melambak-lambak,    mereka     lebih  yakin  kepada  calun   heavyweight.    Yang  sedihnya    orang-orang    lain   tertutup      peluang    nak  jadi  YB.    Dalam   apa  calculation  pun   saya  tidak  percaya    Ketua   UMNO   Bahagian   Gua  Musang    tersebut  bersedia  terjun    sampai  kedasar   untuk  menyelamatkan   parti.  Peranan   beliau  sebagai  Ahli  Parlimenpun  sudah   lebih  daripada  cukup  bagi  mewakili   masyarakat  disitu.

Dengan  andaian  yang  disebutkan  ini  Parti  PAS  dilihat  dengan  mudah  boleh  kekal   diDUN  Galas  tambahan  pula  ada  ura-ura  hendak  meletakan  calun  dari  kalangan  Orang  Asli.    Walau  apapun  perkembangan  yang  akan  berlaku  diGua  Musang  dalam  waktu        terdekat  ini,  mata  kita  tidak  akan  dapat  mengelak  daripada  melihat  terlalu  ramainya  orang  menGALAS  beg.     Mereka   yang   dimaksudkan   terdiri   daripada  para   Wartawan,  Penganalisis  Politik     dan    kaum  Bloggers.

Kepada  para  pengundi  Dewan  Undangan  Negeri  Galas…….Bukakan  Tirai  dan  mulakan  Pesta  kerana    anda   akan   diminta  memperbaharui   mandat.


BERITA KITAR SEMULA

May 5, 2010

Berita  Harian  keluaran     Selasa  04  Mei membawakan  berita  dengan  tajuk    ”  Umno bincang nasib  Melayu  Pulau  Pinang  “. Lama  juga  saya  berfikir  sama  ada  cerita  ini  satu  cerita    yang  fresh atau  kitar  semula.    Diperihalkan   satu  Konvensyen  Ekonomi  Melayu  Pulau  Pinang  akan  diadakan  pada  8  dan  9  Mei   diPoliteknik   Seberang  Perai.   Perasmiannya  pada  hari  Sabtu  8hb  Mei  akan  disempurnakan  oleh Perdana  Menteri   Malaysia   Datuk  Seri  Najib  Tun  Abdul  Razak.

Kenyataan-kenyataan   untuk  membela  nasib  melayu  Pulau  Pinang  sering  berkumandang  pada  setiap kali   Pilihanraya  tidak  kiralah    sama  ada  ia  Pilihanraya  Umum   atau  Pilihanraya  Kecil.      Negara   sudah  bebas  daripada  penjajahan    dan  mencapai  Kemerdekaan  pada  tahun  1957   namum  kita  tidak   mengerti  apa  bendanya   yang  menghalang   orang-orang melayu  Pulau  Pinang   daripada  mendapat   kemajuan   seperti  yang  dinikmati  oleh  rakyat  Malaysia    dilain-lain  Negeri.   Ia  dilihat  sangat   pelik   kerana  sebelum   DAP  dapat  mengetuai  Kerajaan  Pulau  Pinang    bermula   Mac  2008,   Barisan  Nasional  memerintah  Negeri  tersebut   berpuloh-puloh  tahun  lamanya.    Mengapa  dalam  tempoh  sepanjang  itu  masaalah   Ekonomi  Melayu   tidak  diberi  keutamaan?     Ditambah  pula  Perdana  Menteri  sebelum  ini  adalah  anak  watan  Pulau  Pinang.

Orang-orang  politik  diPenang  ketika  ini  hanya  berminat   mencari  kelemahan  DAP  dengan  mengatakan  Kerajaan  Pakatan  Rakyat  meminggir  masyarakat  melayu  dan  sebagainya.   Segala  kebaikan  yang  dilakukan  oleh  Pakatan  Rakyat   tetap  mendapat  tentangan  dan  ada  sahaja  yang  tidak  kena.

Melalui  tulisan  ini  adalah  diharapkan  selesai  sahaja   berkonvensyen  janganlah  bertangguh  lagi.   Setiap   perancangan  hendaklah  dilaksanakan  secepat  mungkin.  Dengan  berbuat  sedemikian  sekurang-kurangnya  segala  pengabaian  selama  ini  dapat  dimaafkan.  Jika  Konvensyen   ini    diadakan   bertujuan  untuk   menagih   kembali  sokongan   semata-mata,   besar  kemungkinan  hasrat  tersebut  tidak  akan   tercapai.    Rakyat  Pulau  Pinang  sudah   mula  selesa  dengan  cara  Pakatan  Rakyat  khususnya  DAP.  Yang  pasti  mulai   Mac  2008   Label  Pi  Mai  Pi  Mai  Tang  Tu sudah  tidak  sepopular  dulu.  Jika   ianya  ibarat  sebuah  lagu  ternyata  ia   sudah   terkeluar   carta.


JAUHARI JUGA YANG MENGENAL MANIKAM

April 24, 2010

Jika  dibaca  sekali  lalu  tajuk  diatas  menerangkan  bahawa  seorang  yang  bernama  Jauhari  sahaja  yang  kenal  seorang  yang  bernama  Manikam.      Sebenarnya  bukan  begitu.    Tajuk  tersebut  adalah  satu  Peribahasa melayu.       Maksudnya  secara  umum :      Hanya   orang-orang  yang  bijaksana  sahaja  dapat  memahami  sesuatu  keadaan  dan  menghargai  nilai.    Dalam  lain-lain  perkataan   satu   lagi   peribahasa  iaitu    Jika  tidak  ada-ada   ta`  kan   Tempua    bersarang rendah juga  ada  persamaan.

Oleh  yang  demikian  tulisan  ini  ditujukan  kepada  golongan  muda   berpelajaran  tinggi  yang  secara  kebetulan  berpeluang  kali  ini   mengundi  diPilihanraya  Kecil   P.094  Hulu  Selangor.    Setelah   sekian  lama   negara  mencapai  kemerdekaan  dan   mempunyai  pemerintahan  secara  demokrasi  mengapa  pula   apabila   ada   Pilihanraya  Kecil  baru   berbagai  bantuan  hendak  diberi.   Dan  masa  inilah   juga sekolah-sekolah  yang  usang  hendak  dibina  semula.  Perkara  sebegini  jugalah  yang  berlaku  pada  setiap  kali  adanya  Pilihanraya  Kecil.   Pembangunan  dan  kemajuan  bagi  rakyat  sepatutnya  menjadi  agenda  yang  berterusan  bukan  hanya  direncanakan  apabila  terdapat  sesuatu  pilihanraya.

Dengan  mengutarakan  perkara  ini  bukan  bererti  saya  menghina  perbuatan  tersebut  atau  memperkecil  hasrat  Kerajaan  itu.  Oleh  sebab  ianya  hanya  dilakukan   secara  kebetulan  apabila   menjelang   Pilihanraya   maka  ianya  seperti  budaya   give  and  take pula  yang    tidak  sepatutnya   terjadi   dizaman  yang   sudah  jauh   bertamadun   dan  ditengah-tengah  era  ledakan  maklumat.

Pada  PRU  ke  12  majoriti  pengundi  disini  telah  membuat  perubahan  dengan  menghantar  Wakil  Parti  Keadilan  Rakyat  keParlimen.   Perubahan  tersebut   perlu  dikekalkan   supaya  suara  hati  rakyat  terus  diperdengarkan  dengan  lebih  lantang  lagi.

Sekian.  Selamat  Mengundi.


HULU SELANGOR : PELUANG BLOGGER MENGISI KEKOSONGAN

April 5, 2010

Secara  resminya  Suruhanjaya  Pilihanraya  sudahpun  menetapkan   17hb.  April  sebagai  tarikh  Penamaan  Calun  bagi  mengisi  kekosongan  Kerusi  Parlimen  Hulu  Selangor  dan   jika  ada  pertandingan  Hari   Mengundi  ialah  pada  25hb.  April,  2010.

Mengikut  perkhabarannya  Barisan  Nasional  akan  hanya  mengumumkan  Nama  Calun   mereka  pada  15hb.  iaitu  dua  hari  sebelum  tarikh  penamaan.    Dalam  erti  kata  lain    Calun  tersebut  sebenarnya  sudahpun    dikenalpasti.    Dengan  cara  begini   Parti-Parti  komponen  lain  yang  mengharapkan  calun  mereka  dipilih  tidak  mampu  melakukan  apa-apa  lagi  kerana  kesuntukan  masa.  Berdasar  kepada     Status quo , calun   Barisan  Nasional  tentunya   dari  Parti  MIC  dan  ini  merupakan  satu  risiko  yang  terpaksa   BN  hadapi.

Parti  Keadilan  Rakyat  juga  tidak  memiliki  banyak  pilihan.     Jika    calun   dari   kaum  India  dipilih   untuk  mengimbangi  BN   besar  kemungkinan   pengundi-pengundi  melayu  yang  menyokong  memenangkan  Dato  Zainal  Abidin  dulu  akan  tawar  hati.    Dan  lagi  seperti  yang  dilapurkan  dalam  Akhbar    Parti  MIC  sangat  yakin  12,000   Pengundi  dari  kaum  India  akan  mengundi  calun  mereka.    Mahu  tidak  mahu  seorang  calun  Melayu  jugalah  yang  akan  mewakili  Pakatan  Rakyat   dalam  pertarungan  yang  dijangka  sengit  ini.

Pucuk  pimpinan  PKR   dilihat   dalam  dilemma untuk  memilih     “winnanble  candidate”. Jika  seperti  lazimnya  orang-orang  yang  pernah  bersama  Anwar  dalam  UMNO  dulu  atau  rakan-rakan  semasa  di MCKK   dipilih   tidak  mungkinkah  mereka  ini  juga  akan  mengikut  jejak  rakan-rakan  yang  telah  membebaskan  diri itu?    Walau  bagaimanapun  masih  ada  orang  yang   baik  dalam  Pimpinan  PKR.       Untuk  memileh  seorang  yang  berpendidikan,  berintegriti  dan   mempunyai  latarbelakang   ugama  tidak  keterlaluan  saya  katakan   Calun  tersebut  ialah  Sdra  Mustafa  Kamil  Ayob.  Selain  dari  memiliki  ciri-ciri  yang  disebutkan  beliau  juga  merupakan  salah  seorang  Naib  Presiden  Parti.   Dikalangan  ketiga-tiga  Naib  Presiden  PKR  beliau   sahaja  yang  tidak    bergelar   YB.      Lain-lain  alternatif  seperti  meletakkan  ahli  Parti  PAS  sebagai  calun  akan  lebih  merumitkan  keadaan.

Melihat  kepada  senario  ini,  saorang  calun  dari  pihak  ketiga   ” 3rd  choice  “ boleh  melakukan  kejutan  dan    memintas  kedua-dua  calun  diatas.   Dan  peluang  ini  terbuka  luas  kepada    para  Blogger.  Kepada  Blogger  yang  laman  blog  mereka  mencapai hit beribu-ribu  sehari   perkara    menyertai   saingan   di  Hulu  Selangor   ini   adalah   ibarat          ” orang  mengantuk  disorong  bantal “. Memandangkan   usaha  ini  merupakan  satu Trend  Setter sudah  tentulah   para  blogger   akan  bersatu   dalam    menjayakan  kempen  sama  ada   lawatan  rumah  kerumah  mahupun  dialam  maya.    Sebelum  ini  ramai  yang  mendakwa  kejayaan  Pakatan Rakyat  didalam    beberapa    Pilihanraya  Kecil    adalah  dari   bantuan   para  Blogger.  Sudah  sampai  masanya  para  Blogger  sendiri  mewakili   rakyat  diParlimen.   Kalau  rata-rata  orang  berkata   Malaysia  Boleh maka  tidak  mustahil    Blogger  juga  Boleh.


BUDAYA MENCABAR ALA AKADEMI FANTASIA

February 10, 2010

Seperti  semua  sedia  maklum  Rancangan  Hiburan  Akademi  Fantasia   terbitan  ASTRO  RIA  akan  datang  lagi  menemui  peminat-peminat  setia.     Musim   ke 8    yang      bakal  dipimpin    oleh Ketua  Eksekutif  KRU   Sdra  Norman  Abdul  Halim    akan    menemui   peminat  tidak  berapa  lama   lagi.   Sekian  ramai  yang  terpilih  menyertai   Konsert   setiap  minggu  secara  live terpaksa  berentap  supaya  tidak  terkeluar  awal.    Hampir  kesemua  peserta   merasakan  merekalah  yang  akan  tersingkir  pada  pesembahan  dihujung  minggu  tersebut  dan  debarannya  tidak  pernah  reda.

Dalam   Arena  Politik   pula   perkara  yang  seakan  sama  turut  berlaku.  Ianya   tercipta   dalam  bentuk    Mencabar. Saya  senaraikan   Pencabar seperti  berikut  dan  lambat  laun  kita  akan  tahu  siapa  yang  akan  menjadi  mangsa:

1.  Negeri  Kelantan  mesti  dibayar  5%  Royalti  Minyak  seperti  yang  terkandung         dalam  Perjanjian  Petroleum  Developement  Act  1974  bukannya  Wang  Ehsan.  Satu  Cabaran kepada  PETRONAS.

2.  Zulkifli  Noordin  Ahli  Parlimen  Kulim/Bandar  Bahru   melalui    sebuah  Program  terbitan    TV 3  secara  live  berkata  DAP  tidak  diperlukan  dalam  Pakatan  Rakyat.  Menurut  beliau  lagi  DAP  telah  menjadi  punca  kepada  semua  masaalah  yang  melanda  pembangkang. (Lapuran  oleh  Akhbar  Utusan Malaysia).    Satu  Cabaran kepada  DAP  untuk  keluar  Pakatan.

3.  Kerajaan  Perak  hari  ini  berpaksikan  tiga  ( 3 )  DUN   diwakili  oleh  BEBAS.  Satu Cabaran kepada  ADUN  Jelapang,  Changkat  Jering  dan  Behrang  untuk  mengosongkan  kerusi  kerana  rakyat  tidak  setuju  dengan  peraturan   BN Friendly.

4.  Tengku  Razaleigh  bersuara  lagi.  Beliau  dipetik  sebagai  berkata  Ir.  Nizar  Jamaluddin  masih  Menteri  Besar  Negeri  Perak  kerana  beliau  tidak  meletak  jawatan.         Satu Cabaran kepada  Zambry  Abd  Kadir  untuk  segera  membubarkan  DUN.

Cabaran-cabaran  yang  disenaraikan  diatas  tidak  memerlukan  Undi  SMS.    Ia   akan  gugur  dengan  sendirinya  jika  tidak   ada   sesiapapun  yang  sanggup  mengambilnya  sebagai  sesuatu  yang  serious.   Walau  bagaimanapun  sedikit  sebanyak  semua  cabaran  tersebut  dapat  menyedarkan  rakyat  tentang  langkah  yang  perlu  mereka  ambil  pada  PRU  ke  13  nanti.