PETANDA AWAL BARISAN NASIONAL SUKAR BENTUK KERAJAAN DISARAWAK

April 6, 2011

Gelanggang  sudah  dibuka.   Tarikh  mengundi  bagi  hampir  Sejuta  Pemileh   diSarawak   telah ditetapkan   akan  berlangsung  pada  16  April  ini.  Walaupun  ia  telah diheret  hingga  keakhir  tempoh  Penggal,  keghairahannya  masih  memuncak.

Pada  sidang   Penamaan  Calun  disebelah pagi  tadi  jelas  menunjukkan  rakyat  Sarawak  “means  business“.       Seramai  213   Calun  berdaftar  merebut  71  Kerusi  Dewan  Undangan Negeri.  Satu   rekod  tercipta  dimana   tidak  ada  satu  kerusipun  dimenangi  oleh  BN  tanpa  bertanding  seperti  lazimnya.

Daripada   beberapa  petunjuk  awal  saya  meramalkan  Barisan  Nasional  didalam  keadaan  yang  amat  sukar  untuk  membentuk  Kerajaan  Baru.  Walaupun  sudah  menjalani  9  kali  Pilihanraya  Negeri  sebelum  ini  yang  masih  dicanang  adalah  politik  pembangunan.  Ini menunjukkan  mereka  gagal  dalam  aspek  tersebut.    Keduanya   adalah   soal   memileh  calun.    Semasa    sidang  akhbar  mengumumkan  calunpun  BN  masih  belum  100 %  bersedia.    Calun  bagi  N. 70  Ba` kalalan  masih  misteri.   Apa  yang  dapat  dilihat  bukannya  BN  kekurangan  pemimpin  berkaliber  untuk  diletak  disitu.  Persoalannya  yang  hebat-hebat  tidak  sanggup  berdepan  dengan  calun  Parti  Keadilan  Rakyat  Baru  Pian.   Sebagai  buktinya  Senator  Idris  Jala  pun  mengumumkan  yang  beliau  tidak  bertanding  disitu.  Beliau  membayangkan  untuk  kembali  kedunia  korperat.

Lebih  menguatkan  hujah,  jika   setiap  parti pembangkang  berjaya  memenangi  separuh  dari   jumlah  kerusi  yang   ditandingi  jumlah  yang  akan  mereka  perolehi  sekurang-kurangnya  36  kerusi.  Pecahannya  adalah  seperti  berikut:

            i.  SNAP  bertanding  27  kerusi  dan dijangka  boleh  menang  sekurang-kurangnya  13

          ii. PKR   yang  bertanding  satu lawan  satu  dengan  BN  di  22  kawasan  dijangka  boleh        menang  10  kerusi

       iii. DAP  yang  bertanding  13  kawasan  dijangka  tidak  ada  masaalah  untuk  memenangi  sekurang-kurangnya  10  kerusi

       iv. PAS  yang  bertanding  dikawasan-kawasan  cerah  besar  kemungkinan  akan  dapat  menawan  sekurang-kurangnya  3  kerusi

Satu   faktor besar  yang   sangat  jelas    Barisan  Nasional   sukar  membentuk  kerajaan  baru  ialah  faktor  kepimpinan  negeri  mereka.   Taib  Mahmud  dicabar  sengit  oleh  dua  calun  yang  masing-masing  memiliki  pengaruh  dikawasan  tersebut.   Jika  rakyat  berpuashati  dengan  pimpinannya  selama  ini  sudah  tentu  beliau boleh  memenangi  kerusi  tersebut  tanpa  bertanding.

Akhirnya,  jika  ada  mana-mana  pihak  yang   percaya  ”  Iklan Video Seks ”   sebagai  extra  mileage  haraplah  dilupakan  saja.  Kerana  ianya  segera  akan  luput  seperti  tamatnya  tempoh  “airtime”  bagi  handphone-handphone  kita  walaupun  baki  kreditnya  masih  banyak.  Headline  besok  akan  bertukar  mengenai  berita  kematian  ngeri  pula.


BARISAN NASIONAL SUDAH MULA TIDAK YAKIN

March 6, 2011

Secara  luar  biasa  Mingguan  Malaysia  diruangan  Fokus Khas terhadap  Pilihanraya  Kecil  yang   berlangsung  hari  ini  melontarkan  tajuk   MERLIMAU, KERDAU MILIK SIAPA? Ia  menjadi   luar  biasa  kerana  sebelum  ini  tajuk-tajuk  berita  yang  keluar  pada  pagi  hari  mengundi  adalah  seperti  Barisan   Pasti  Kekal  Kerusi,   Kali  Ini  Majoriti   Akan Lebih  Besar,  Pengundi  Atas  Pagar  Sudah  Mula  Buka  Mata dan  sebagainya.

lebih  mengejutkan  kenyataan  tersebut  keluar setelah  calun  BN   dikedua-dua   DUN    tersebut  turun   hingga  keKebun-Kebun  Getah  menagih  undi.  Disamping  itu   mengikut  beberapa  maklumat   special  appearance  oleh   Umi Hafilda   juga   telah   dapat  mengurangkan   jumlah  kehadiran  Ceramah-ceramah  Pakatan  Rakyat.

Sesungguhnya  rakyat  sudah  mula sedar  akan  hak  mereka   sebagai   rakyat  yang  menentukan  kerajaan.     Apa-apa perkhidmatan  daripada  jabatan-jabatan  kerajaan       didalam  tempoh  berkempen    tidak   memberi   apa-apa  kelebihan  kepada  mereka.                    Ia   lebih  merupakan   kerja-kerja   tertangguh   yang   telah   diabaikan  sekian  lama.              Cuma  ia  dijadikan  keutamaan  kerana  berlakunya  kekosongan  kerusi  ditempat  itu.               Jika  tidak  ada  Pilihanraya  Kecil  jangan  mimpi  mendapat   priority.

Segala  macam  maklumat  telah  disampaikan.  Segala  bantuan  juga  sudah  dihulurkan.  Dan     segala  janji-janji  juga  telah  disenaraikan.  Terpulanglah  kepada  kebijaksanaan  masyarakat  diMerlimau, Melaka  dan  diKerdau, Pahang  membuat  keputusan.

Bagi  Pakatan  Rakyat  kedua-dua  Pilihanraya  Kecil  ini  bolehlah  dianggap  sebagai  medan  latihan   bagi  mengetatkan  skru-skru  yang  longgar  dan   wake-up  call   sebelum   bertandang   keSerawak.

Kepada  petugas-petugas  SPR  diucapkan  selamat  bertugas  dan  terima  kasih.   Kepada   para  pengundi  yang  mempunyai  kuasa  hari  ini  diucapkan  selamat  mengundi.


SEJAK BILA JIKA HENDAK AKTIF NGO KENA KELUAR PARTI

February 28, 2011

Berita  tentang  250  orang  dari  Cabang  Lembah  Pantai  keluar  PKR  kerana  mahu  aktif  dalam  aktiviti  NGO amatlah  memalukan.   Mereka  ini  duduk  ditengah-tengah  Bandaraya  tetapi  tidak  tahu  membezakan   diantara  Parti  Politik  dengan  Badan  Bukan  Kerajaan  sampai  kena  keluar  parti  untuk  menyertai  NGO.  Nasib  baik  mereka  dari  PKR.  Jikalau  dari  UMNO   bukankah  mereka  bertanggungjawab  mengaibkan  parti  gergasi  itu  dimata  dunia.

Jika  dengan  pengumuman  tersebut  mereka  rasa  mereka  telah  berjaya  melemahkan  PKR,   sukalah  saya   dengan  ikhlas menghulurkan  simpati.    Janganlah  diulangi  lagi  cara  yang    salah  ini.  Sebenarnya  sesiapapun  boleh  menyertai  beberapa  banyak  NGO  tanpa  perlu  keluar  sebagai  ahli  parti  politik.

Dipihak  Parti  Keadilan  Rakyat  (KEADILAN)  saya  percaya  keluarnya  kumpulan  250  tersebut  telah  banyak  membantu   memantapkan  parti.  Setidak-tidaknya  yang   masih    berada  didalam  parti  adalah   terdiri  daripada  mereka  yang  bijak-bijak  sahaja.

Saya  turut  percaya   kepada  lapuran-lapuran  media  (akbar saluran perdana)  yang   setiap   hari  ada  sahaja  ahli  PKR  yang  keluar  parti.   Sebagai  contoh  diIpoh  Barat  seingat  saya   sudah  berpuloh-puloh  ribu  ahli  keluar  parti  dan  beberapa  sidang  akhbar  yang  diadakan    juga  telah  mendapat  liputan  yang  meluas.  Namun   saya   perhatikan   masih   ramai  ahli    dari  kalangan  dewasa,  wanita  dan  Angkatan  Muda  berdaftar  diCabang  tersebut.

Pimpinan  Pusat       haruslah  memikirkan  untuk  memberikan  Anugerah  Khas kepada  Cabang  Ipoh   Barat  kerana  sentiasa  dapat   mengekalkan  sejumlah  ahli  yang  ramai  walaupun   berlaku  keluar  beramai-ramai.   Setidak-tidaknya   salah  satu  kerusi  DUN  dalam   Parlimen  Ipoh  Barat  hendaklah  diwakili  oleh  ahli  yang  berkaliber  dari  Parti  Keadilan   Rakyat.

Secara  umumnya  ahli-ahli  PKR  keluar  parti    adalah  terpencil  dan  dibandar-bandar  besar    sahaja.  Alasan   khusus yang   dapat   dilihat   dibandar  tidak   ada   pokok   getah  dan  sebagai   memberi  compliment   sempena  pilihanraya-pilihanraya  kecil  diMerlimau  dan  Kerdau  hujung  minggu  ini.    Lazimnya jika  tidak  ada  ahli-ahli  PKR  keluar  parti  pada  musim  PRK ,     ia    seumpama    tidak  cukup  syarat.


DARI PIRAMID UNTUK Ops MERLIMAU

February 9, 2011

Utusan  Malaysia hari  ini  menyiarkan  berita  dari  JEDDAH  ( 8  Feb )  tentang  ucapan  penghargaan  kepada  Kerajaan  Arab  Saudi  oleh  Pengarah  Majlis  Keselamatan  Negara       Datuk  Mohamed  Tajudeen  Abdul  Wahab   seperti  berikut:    Bagi  menghargai  jasa  baik    Kerajaan  Arab  Saudi  (kali  pertama  mengeluarkan Visa pada hari ketibaan) pihak        Sekretariat  yang  bertanggungjawab  membawa  keluar  para  Pelajar  Malaysia  dari       Mesir  cuba  menamatkan  misi  ini  lebih  awal. Kenyataan  ini  merupakan  satu  ucapan  terima  kasih  yang  priceless dan  cukup  simbolik.

Akan   tetapi  dinegara  ini   semata-mata   terima  kasih   adalah  tidak  mencukupi.      Ada  saja   suara sumbang   yang  mahukan   pihak-pihak   tertentu   seperti   berikrar  menzahirkan   setinggi  penghargaan  kepada  kerajaan.   Obvious lah   suara-suara  itu   adalah dari   orang-orang  yang  kemaruk  kerusi  dan  mereka-mereka  yang    dah  melekat  pada  kerusi.

Bagi  saya  walaupun  tidak  ada   ahli  keluarga   untuk  dihantar   pulang,  saya   tetap  juga   berterima  kasih   kepada     Kerajaan (  of  the  day ) diatas   kecekapan,  kesungguhan  dan  rasa  tanggungjawab   dalam   menyelesaikan   masaalah   keselamatan  dan  kesejahteraan  rakyat  negara  kita.      Tidak     perlulah    dihebahkan    tentang  RM  30 juta   yang   kerajaan  keluarkan   sebagai  perbelanjaan  membereskan   misi  tersebut.   Jika  wang  tersebut  bukannya  dari  kantong  rakyat   kita  tak   kisah   malah  boleh    terus  menerus   diumumkan  pada  setiap  setengah  jam  didalam  Berita  Awani 501.   Secara  peribadi   saya  akan salute penyumbang  30  juta  tersebut.

Kita  dengar  juga  yang  mengatakan  tidak  ada  unsur-unsur  mencari  publisiti  murah  atau  meraih  sokongan.  Yang  nyata  setiap  perjalanan  mesti   ada  mileage.   Pilihanraya  Umum    ke  12   menunjukkan   majoriti  rakyat  mahukan   perubahan   tetapi  ketika   itu   pihak    yang  sepatutnya  menjadi Alternatif  belum  betul-betul   bersedia.   Apakah   mereka  akan  berpatah  balik?   Dengan  kehadiran  third  Force   didalam   PRU  ke  13  nanti,  Pilihanraya   Umum diMalaysia  sudah  pasti  membuka  lambaran  baru.

Memandangkan  rating  BN  kini  pada  tahap  record  high,  pihak  Pakatan  Rakyat  cukuplah   sekadar  memenuhi  kehendak  demokrasi  sahaja.   Tidak  perlu  menghabiskan  peluru  dimedan  sekecil  Merlimau.


IA BUKAN LAGI FIXED DEPOSIT

January 23, 2011

Tertera   dimuka   hadapan   Berita  Minggu   BN  sasar  5000  majoriti.  Satu  angka  yang  boleh   diterjemah  sebagai  memohon  simpati  daripada   pengundi-pengundi   diDUN  Tenang.  Negeri  Johor   yang  dulunya  dianggap   home  ground atau  bahasa  asetnya  Fixed  Deposit  nyata  kini  sudah  terhakis.

Ironinya  Negeri  yang  tidak  pernah  ditembusi   oleh  Parti   lain  sebelum  ini  sudah  mula  berubah  sempena  bencana  sinonim  tsunami sejak  awal  2008.       DiDewan  Undangan   N.05  Tenang  ini   pada  PRU  ke  11   UMNO  mendapat  majoriti  5517   kemudian    merosot  separuh  kepada  2492  dalam    PRU  ke  12.  Jika  benar  sudah  pulih  sepenuhnya  daripada  mimpi  ngeri  PRU  2008   mengapa  meletakkan   sasaran  sekadar  majoriti  5000 sahaja.

Kempen  sudah  bermula.   Didalam  media  semalam  dihebahkan  calun  BN  menziarah  pusara  bapanya.  Kemudian  calun  BN  mengunjungi   Makam  Tok  Tenang  sebaik  sahaja  selesai  proses  penamaan  calun.  Dari  satu  segi  kempen  BN  kali  ini  menampakkan   satu  kelainan.    Bergegas  kesesuatu  Makam  sebaik  sahaja  selesai  penamaan  calun  adalah  satu  kelainan  yang  cukup  luarbiasa.

Disini  suka  saya  sarankan  kepada  Mala  (calun  PAS)  supaya  terus  bergerak   menemui  pengundi.   Hayati  segala  rintihan  mereka  dan  berjanji  akan  membantu  menyelesaikan  masaalah-masaalah  yang  sedang   mereka  hadapi.    Sama  ada   akan   terpilih   atau  tidak   pada  30hb  kita  serah   kepada  Allah   Yang   Maha   Berkuasa.      Saya   hanya    menyebut     Mala  dalam  tulisan  ini   sebab  Normala  Sudirman  adalah   merupakan     seorang   rakan  Facebook.

Berdasar  kepada   Statistik  yang  terang  dan  nyata     calun   PAS boleh  menang  dengan  simple  majority.     Pengundi  mengikut  bangsa:   Melayu 47.54%   –    bukan  melayu  52.05%.   Angka  ini   tidak  termasuk  orang Asli 1.16%.       Pecahan   mengikut    gender    pula   51%     adalah  kaum  hawa.    Seolah-olah  kawasan  ini  seperti  kawasan  Bandar  Kosmopolitan.    Pengundi-pengundi    yang   selalunya    menakutkan   Pakatan    juga  tidak  ketara  diDUN  Tenang  ini  dimana  Pengundi   dari  kalangan  Orang  Asli  hanya     171  orang  manakala  Pengundi  Pos   sangat  ciput  iaitu  18  Pengundi  sahaja.    PAS  sebagai  underdog   jika   menang majoriti  satu  ( 1  )  undipun  sudah  lebih  daripada  cukup.

Harapan  saya  kepada  para  petugas  PR  jangan  tertinggal  satu  rumahpun  didalam  lawatan  nanti.   Nasihat  yang  paling  tepat   umpama   dimusim   harga   getah   mahal   ni   janganlah  tertinggal    walaupun   hanya  satu   pot (cawan  susu  getah).


PKR : KEUTAMAAN SEBUAH PARTI BUKAN KE AHLI?

November 18, 2010

Berpatah  balik  kebelakang    penubuhan    PKR  (  ketika  itu  namanya  Parti keADILan Nasional)  dianggotai  oleh  berbagai  lapisan  masyarakat.    ABIM  dan  JIM  dari  Non-Governmental  Organisations,   bekas  YB  dan Bekas  Pimpinan  Bahagian  dari  UMNO,  pegawai-pegawai  kerajaan  dan  pekerja-pekerja  bawahan  sektor  swasta  dan  seterusnya  drebar-drebar  teksi   beramai-ramai  membulatkan  muafakat  dan  tekad      mencipta    satu   perjuangan   yang   diberi   nama  Reformasi.

Sejak  penubuhannya  semua  tenaga  yang  ada  digembeling  dan   wang  ringgit  ahli  juga  terkorban.  Parti  PKN   mula  memperlihatkan     kekuatan  dan   kian   mendapat  keyakinan  rakyat  jelata.  Ramai  yang    sudah  mula  memahami  apa  itu  Reformasi dan  pentingnya   diujudkan  sebuah  Kerajaan  yang  telus.

Walaupun  berbagai  masaalah   dikalangan  pimpinan  timbul  ianya  terus  diperkukuh  melalui  percantuman  dengan  Parti  Rakyat  Malaysia  pimpinan  Syed  Husin.   Representation PRM   dalam  Majlis  Pimpinan  Tertinggi  sangat  ketara  pada   pemilihan  tahun  2007  diSeremban.    Anehnya  pada  PRU  ke  12  kita  dengar  PRM    masih  hidup   dan  didokong  oleh  ahli-ahlinya  yang  tidak   ikut  serta  berpindah  kePKR.

Lanskap  politik  Malaysia  berubah  pada  tahun  2008.    Parti-Parti  dalam  Pakatan  menang  besar  manakala  Barisan  Nasional  hilang    majoriti  2/3   diparlimen.  Dari  tarikh  itu  Pakatan   Rakyat    sudah  dilihat   anytime sahaja  akan  berada  diPutrajaya.

Malang  tidak  berbau,  ku  sangka  panas  hingga  kepetang  rupanya  hujan  ditengahari.   One  member  one  vote  yang  di champion oleh   PKR   gagal  diterjemah.   Banyak  Cabang  merekodkan    antara  5  hingga  8  peratus  sahaja     ahli  keluar  mengundi.  Berbagai  andaian  diberi   sebab-sebab  kekurangan  tersebut  ia  termasuk  pertembungan    perlawanan  akhir  Piala  Malaysia  antara  Kelantan  vs  Negeri  Sembilan.   Dalam  erti  kata  lain  Stadium  Bukit  Jalil  dipenuhi  oleh  ahli-ahli  PKR   dari   seluruh  negara.

Alasan  yang  diberi  ini  tidak  masuk  akal  langsung.  Yang  sebenarnya  ada  dua  kemungkinan  sahaja  mengapa  perkara  sebegini  terjadi.       Yang  pertama,  kebanyakan  ahli  sudah  jelak   melihat  pemimpin  hanya  menumpukan  sepenuh  masa  untuk  merebut  kuasa.  Yang  sudah   jadi  Yang  Berhurmat  terus  berusaha  untuk  kePenggal  berikutnya.   Yang  tewas  pada  tahun   2008  pula  mahu  diberikan  sekali lagi   peluang.   Yang  memasang  cita-cita  untuk  menjadi  calun  pula  tersentak  bila  Anwar  kata    calun   PKR   pada   PRU  ke  13  nanti   adalah  mereka-mereka  yang  berumur  20  hingga  30  sahaja.

Yang  keduanya   boleh  jadi  banyak  nama  dalam  Buku  Daftar  ahli  hanya  tinggal  nama  sahaja.  Pimpinan  diCabang  pun  sama  sahaja  lagaknya.   Bila   hendak  diadakan  pemilihan  baru  nak  cari  dimana  ahli  itu  tinggal.  Mahu  tidak  mahu  pimpinan tertinggi  PKR  perlu  mengaku  akan  kelemahan  yang  dinyatakan  ini.    Jika  masaalah  keahlian  ini  masih  tidak  diberi  perhatian  dan  diambil  tindakan  sewajarnya  –  bersedialah  duduk  tanpa  kerusi.   Bersabit  dengan  beberapa  lapuran  yang  mengatakan  berlakunya   berbagai  penyelewengan   dalam  proses  pemilihan  adalah  lebih  baik  dibatalkan  sahaja  cara  pemilihan   tersebut.  Fikirkan  satu  cara  baru  yang  terbaik  untuk  memikat  hati  ahli.  Berpatah balik  kepada  sistem  Perwakilan boleh   juga   dijadikan  satu  opsen  jika  ianya    terbukti  lebih  baik.


APAKAH SATU ANDAIAN BOLEH DIKIRA RASUAH?

November 1, 2010

Walaupun  kelmarin  merupakan  hari  Ahad –  hari  untuk  berlibur  tetapi  ramai  yang  terpaksa  berada  indoor sebab  cuaca  mendung  dan   sekejap – sekejap  hujan.  Dah tak  tahu  macam  mana  nak  sorok  muka  kecut  dan  muram  ini.

Mujurlah  ada  satu  berita  disaluran    TV   yang  memecah  kesunyian  dan  merangsang  untuk  ketawa.     Ia   bersangkut   dengan    amaran    SPR   tentang   hal   ehwal  kesalahan  pilihanraya  dimana  pemberian  saguhati  kepada  pengundi   boleh   membatalkan  kemenangan.  Tambah   maklumat  itu  lagi  sesiapa  yang  mengetahui  tentang  berlakunya  perkara  tersebut  boleh  lapurkan  kepada  SPRM  kerana  ianya   berupa    rasuah  besar.   Sebenarnya  kita  semua  dah  cukup faham,   lagipun  ini  bukan  pertama  kali  rakyat  berdepan  dengan  Pilihanraya.

Persoalannya  ramai  kurang   arif   apa  itu  politik.   Tidak  akan  mungkin  Parti  PAS yang  telah  memerintah  diKelantan  selama  20  tahun  lebih  tidak  tahu   yang   perkara  itu    satu  kesalahan.     Sebenarnya  saya     melihat  apa  yang  dikatakan  kesediaan  PAS memberi  saguhati  kepada  pengundi  luar  adalah  merupakan  satu  strategi  kempen  pilihanraya  semata-mata.     Dalam   politik   cara    begitu   disebut  sebagai   reverse   psychology .   Antara  lain  maksudnya  ialah   supaya  pihak  lawan   tidak      melakukannya   dan  jika  parti PAS berjaya  mendapatkan  bukti  yang  perkara   tersebut  ada   berlaku   maka   urusan  mendedahkan  kepada  SPRM   akan   menjadi   cukup  mudah.

Penutup  bicara   kita  percaya  Pengundi  Galas  sudah     tersedia  maklum  –  ta`  kan  lah  projek  berjuta-juta  yang  disebut  dalam  kempen  boleh  tercetus   dalam  waktu   yang  singkat   ini   dan  boleh pula  disiapkan   sebelum  hari  mengundi.     Pekerjaan  yang  paling  mudah  ialah    menjual  janji.   Jika  tidak,  suasana   pilihanraya   dilihat  seperti  tidak  bermaya.   Yang   pasti  setiap  orang  diDUN  Galas  ini   tetap   berharap   kepada    peningkatan   taraf   hidup   yang  disebut-sebut.    Kepada  Yang  Berkenaan,  jangan  biarkan   mereka   hanya   menanti   seperti   yang  diungkap  Jamal  Abdillah    “Malam  menanti   Siang,   Siang  Menanti  Malam” dalam  lagu  yang  sangat  popular  bertajuk  Kekasih  Awal  dan  Akhir.