BURUK SIKU RUPANYA SATU BUDAYA

Bila penjawat awam minta dipertimbang kenaikan gaji disebabkan kos sara hidup yang tinggi mereka dikatakan tidak berterima kasih kepada UMNO yang telah memperjuangkan kemerdekaan lantas rakyat seramai dapat nikmat “makan gaji”. Apabila rakyat dikampong-kampong mengeluh harga produk keluaran mereka menurun begitu rendah ada nada sinis berkata “mengapa semasa harganya tinggi dulu tidakpun berterima kasih kepada…..

Apabila rakyat mula nampak ada Parti politik yang boleh menjadi Alternatif kepada BN mereka dilabel tidak mengenang budi kepada UMNO yang selama ini telah bersusah payah membela nasib rakyat miskin. Malangnya masyarakat UMNO ini lupa yang Perlembagaan Negara membenarkan rakyatnya menubuh Parti-Parti politik dan menyertai Pilihanraya.

Yang terakhirnya kini Kerajaan UMNO (melalui AP Lenggong) menempelak Dyna Sofea kerana tidak mengenang budi kepadaq UiTM milik UMNO yang telah memberikan pelajaran kepadanya sehingga boleh bercakap. Secara peribadi saya sungguh simpati kepada mereka yang telah menanam budi kepada rakyat selama ini. Simpati saya ini disebabkan mereka sudah tidak punya pilihan lain selain daripada meminta budi mereka dibalas agar terus diberikan kuasa supaya mereka kekal bermaharaja lela.

Bagi diri saya jika pertolongan itu ikhlas pastinya saya akan mendapat ganjaran diakhirat nanti. Untuk meminta-minta dibalas balik budi, saya cukup takut dan malu jika digelar Buruk Siku. Kepada DAP saya angkat topi dan kepada Dyna-Sofea saya ucapkan syabas.

Leave a Reply

