NAK GLAMOUR BOLEH SAJA … TAPI JANGAN SALAH TEMPAT

Saya  sedang  mengikuti  polimik  tentang  sambutan  memperingati  tarikh  Kemerdekaan  negara  kita  bagi  kali  yang  ke 55.  Dipihak  Pemerintah  mereka  merasakan  menamakan  apa  sahaja  tema  setiap  tahun  perayaan  hari  keramat  itu   adalah  hak  mutlak  mereka.    Saya  juga  tidak  membantah  mengenai   prerogative   yang  dimiliki  BN,  Parti   yang  sedang  memerintah.  Akan  tetapi  apapun  alasannya   memberikan   tema  ” Janji Ditepati ”   kepada  hari  kebesaran  negara itu   telah  terlalu  jauh  menyimpang  daripada  maksud  menghayati  erti  kemerdekaan  yang  sebenar.

Adapun  perkataan  yang  bersangkut  dengan  Janji   adalah  merupakan  satu  hutang.  Sebagai  contoh  semasa  mula  memasuki  gerbang   perkahwinan  sepasang  kekasih  itu  akan  bertukar-tukar  janji  untuk  memberikan  keyakinan  yang  setiap  mereka  akan  melakukan  yang  terbaik  terhadap  pasangan.  Begitu  juga  halnya  dengan  urusan  pinjam  meminjam.   Si Peminjam  berjanji  memulangkan  barang  yang  dipinjam  tepat  pada  masanya  dan  berbagai janji-janji  lain  yang  ditabur.

Dalam  hal  tema  hebat  BN  ini  saya  tetap  mengatakan  ia  tidak  kena  pada  tempatnya.  Jika  hendak  dihayati erti  Janji  Ditepati  itu  kita (rakyat)  kena  tahu  apa  yang  dijanji  dan  setakat  mana  janji  tersebut  telah  ditepati. Jadi  bukankah  pihak  (rakyat)  yang  menagih  janji  yang  berhak  mengatakan  Janji  Telah  Ditepati  sekiranya  benar  janji-janji  tersebut  telah ditepati.

Apa  yang  sedang  berlaku  ini  nampaknya sama  seperti  kata kiasan  “Masuk  Bakul  Angkat  Sendiri”.  Kemudian  ambil  kesempatan  disaat  negara  mahu  merayakan/memperingati  detik-detik  Kemerdekaan.    Bagi  saya  jika  temanya  ” 55 Tahun  Bukan  Sekadar  Angka ” pun  ia  sudah  cukup  canteeek.

Jika  saya  ditanya  apa  akan  saya  lakukan  setelah  saya berjaya  melunaskan  sesuatu  janji,  saya  lebih  suka  tidak  diketahui  umum  atau  dalam  bahasa  berseninya  “tangan  kiri  tak  nampakpun  apa  yang  tangan kanan bagi”.

Sekian,  selamat  berpuasa,  selamat  berbuka  dan  kurang  lebih  2  minggu  lagi  selamat  berraya.

Leave a Reply

