INI RUPANYA TRANSFORMASI

Dewasa  ini  Parti   (BN)  yang  memerintah  bersungguh-sungguh  benar  mahu  melakukan  Transformasi  didalam  pentadbirannya.   Orang  biasa  macam  saya   merasa  kecut  perut  setiap  kali   perkataan   itu  disebut  pimpinan  negara.

Saya  percaya  ini  merupakan  satu  perkara  besar  jika  tidak  masakan  ianya  disebut  oleh   orang-orang  besar.  Tanpa  berlengah  saya  mencapai  Kamus Dwibahasa  lalu  terjumpalah  perkataan  keramat    ” Transformation ”  sebelum  ia  dialih  bahasa   sebagai  transformasi.    Maklumat  mengenainya  didalam  Internet  adalah  seperti  berikut:

“Defination  of  transformation:   a.  The  act  or  instance  of  transforming

    b.  The  state  of  being  transformed

Agak  lama  juga  saya  berfikir  apakah  dia   sebenarnya  transformasi  ini.    Didalam   Rancangan-rancangan  bualbicara  diAstro  AWANI  seperti   Sudut   Pandang,    Agenda     Awani,   Meja  Bulat   dan  sebagainya  kerap  juga  perkataan  Transformasi  terpacul  daripada   mulut   ahli-ahli  panel  yang  menjadi  tetamu  rancangan  tersebut.    Ahli-ahli  panel   terdiri  daripada  orang-orang  hebat   dan  termasuk   para  cendekiawan  yang  terkenal.    Malang  sekali  makin   banyak   saya  menonton   rancangan-rancangan  tersebut   makin  susah  saya  hendak  faham  apakah  bendanya  transformasi  itu.

Semalam  (19.07.2011)  saya  berubah  angin  lalu  meninjau   ke   TV1   dan   tv 2.    Kedua-dua  channel  tersebut  menyiarkan  rancangan  secara  “live” .   TV1  disiar  secara  langsung  musabakah  (penghayatan  surah-surah  al-Qur`an)  peringkat  Antarabangsa  iaitu  acara  tahunan  yang  telah  ujud  sejak  zaman  Tunku  Abdul  Rahman  Perdana  Menteri  Pertama  lagi  manakala  di  TV2  disiar  secara  langsung  juga  satu  Rancangan   Hiburan  Bakat  TV  berkonsep  transformasi.

Saya  tidak  mempertikai  hak  pihak  berkuasa  diRTM  dalam  menerbitkan  rancangan  hiburan  seperti  itu.  Yang  saya  kesalkan  mengapa  ianya  dibuat  serentak  dengan  masa  para  qari  dan  qariah  mengalunkan  ayat-ayat  suci  dari  al-Quran.  Apakah  yang  membuatkan  mereka  begitu  terdesak  sehingga  rancangan  hiburan  sebegini  tidak  boleh  ditangguhkan.  Apa  salahnya  Malam  Kemuncak  Bakat  TV  itu  diadakan  setelah  kita  selesai  mengerjakan  Ibadat  Puasa  dibulan  Ramadan?

Kita  semua  maklum  orang-orang  kita  terlalu  dahagakan  hiburan,  maka  berduyun-duyunlah  mereka  berubah  keTV2.  DiTV1  jika  ianya  disiarkan  juga  “live”  kenegara-negara  peserta  antarabangsa  saya  pasti  ramai  jugalah  orang-orang  Islam  menontonnya.    Para  peminat  hiburan  juga  teruja  untuk  menonton  Bakat  TV  itu  kerana  Pak  Menteri  ada  hadir  sebagai  tetamu  kehurmat.

Pak  Menteri  ataupun  pegawai-pegawainya  diRTM  tidak  perlu  menjawab  teguran  ini.  Saya  percaya  rakyat  gelata  yang   sudah  semakin  cerdik   akan lebih  berminat  untuk  menukar   pemerintah  (Reformasi)   daripada  dikecewakan  oleh  usaha-usaha  seperti  yang  disebut  diatas.

Leave a Reply

