SLIP OF THE TONGUE : MENGAPA MUDAH SANGAT TERJADI

Mengikut  maklumat  yang  terdapat  didalam  Carian  diInternet   SLIP  OF THE TONGUE bermaksud   kata-kata  yang  tidak  sengaja  terkeluar  dari  mulut  seseorang   sewaktu  berucap  kepada  umum  atau  ringkasnya  “silap  cakap”.

Definasi  yang  diperolehi  ini  sangat  umum  bentuknya.   Bagaimana    pula  sekiranya  sipendengar  mengambil   faham   yang    “tersilap  ucap ”    tersebut   sebagai  Menghina atau  Memperlekeh terhadapnya?    Apabila  perkara-perkara  sebegini  berlaku  maka  ianya  sudah  menjadi  begitu  complex.   Artikel  ini  juga  tidak  bermaksud  membincangkan  perihal  yang  berlaku  keatas  Datuk  Nasir  Safar  Pegawai  Khas  Perdana  Menteri.

Bagi  saya  bukan  tersilap  cakap  sahaja  yang   boleh  mendatangkan  bala  kepada  kita.   Tersilap  dengar  oleh  orang  lain   juga  boleh  mengakibatkan  kita  sendiri  yang  terpaksa   menanggung  kerugian.    Ada  satu  kisah  yang  hendak  saya  kongsikan  disini  akibat  dari  Tersilap Dengar.

Peristiwa  ini  berlaku  disekitar  tahun  Lapan Pulohan   yang  berlaku  kepada  kawan  baik  saya.     Saya  menunggu  kedatangan  seorang  rakan  lama    diPekan  Sitiawan.    Dia  datang  bermotosikal   dari  Klang.    Sewaktu  dia  sampai  saya  lihat  mukanya  masam  macam  cuka  saja.      Saya  cuba  menyejukkan  hatinya  dengan  memperlawa  pergi  minum  Teh Tarik  dulu.    Dia  tidak   memberi  apa-apa  respons.   Perkataan  yang  terkeluar   dari   mulutnya  hanyalah    geram,  geram  dan  geram saja.    Saya  faham  benar  perangai  kawan  saya   yang  satu  ni,  kalau  dia  tengah  marah  jangan  cari  pasal.   Lantas  saya    mengambil  keputusan  menunggu  saja   hingga  dia  benar-benar  sejuk  dan  biarlah  dia  sendiri  yang  memulakan  perbualan.

Hanya  setelah  selesai  Dinner diRest  House  Lumut  sambil  memerhatikan     ombak  memukul  pantai  barulah  kawan  saya  ini  bersedia   meluahkan  apa  yang  terpendam.  Menurut  beliau  masa  separuh  perjalanan  tadi  dia  berasa  haus  dan  berhenti  disebuah  Restoran  disekitar  Telok  Anson.   DiRestoran  inilah  dia   dipaksa  membayar  satu  Bil yang  jumlahnya  tidak  masuk  akal.   Perkara  ini  berlaku  akibat  dari  gara-gara  Pelayan  Restoran  tersilap  mengambil  pesanan.

Dia  sebenarnya  membuat  Pesanan   sebotol   Oren  Tujoh sahaja.  Oren  Tujoh  mengikut  bahasa  kawan  saya  ini  ialah  Seven Up. Ditengah-tengah  kepanasan  tersebut    dia  mengeluh  dengan  berkata    Bersembur  Peloh tetapi  siPelayan   yang   masih   berada   disitu  membuat  catitan  seolah-olah  kawan  saya  membuat  Pesanan  Pasembor  Sepuloh.

Menurut  kawan  saya  lagi  memang  dia  berasa  aneh  mengapa  lambat  sangat  pesanan  dia  nak  sampai.  Rupa-rupa  pihak  Restoran  telah  menyediakan  untuknya    10    pinggan   Pasembor  dan  Minuman  Oren   sebanyak  7  botol.   Jadi  bayangkan  berapa  banyak  duit  dia  habis  disebabkan  kesilapan  tersebut.

Demikianlah   dilemma yang  telah  menimpa  kawan  baik  saya  itu.  Jika  dia  tidak  jelaskan  Bill tersebut  dia  mungkin  diheret  keMahkamah.    Jadi  pengajaran  dari  peristiwa  ini  ialah  apabila  kita  membuat  pesanan  makanan  diRestoran,    minta  siPelayan  yang  mencatit  order  kita  itu  ulang  semula  setiap  barang  yang  dipesan    supaya  dapat  dikesan   jika  ada  berlaku  Slip  of  the  tongue.

2 Responses to SLIP OF THE TONGUE : MENGAPA MUDAH SANGAT TERJADI

  1. ANJA says:

    Memang seuatu bala yang selalu terjadi.

    Kadang kadang membuat orang tak bertegur sapa, hingga bertahun juga ada , puncanya cuma tersilap dengar…

    Tapi Zambri jadi MB bukanlah sesuatu yang tersilap dengar..saya sesiapa pun tak pe, hidup saya macam ni juga.

Leave a Reply

