SUNGAI BAYOR : Bila Rindu Ku Sebut Namamu

Sebuah  lagu  ciptaan  Datuk  Ahmad  Nawab  bertajuk   Bila  Rindu  Ku Sebut  Namamu telah  menjadi  Juara  Lagu  dalam  pertandingan  anjuran  TV3.    Lagu  tersebut  dinyanyikan  oleh  Siti Fairus.  Sebuah  adunan  muzik  yang  begitu   mendayu   dan  disempurnakan    (perfect)   lagi  dengan  susunan  lirik  yang  hebat  oleh   Juwie.

Diantara  liriknya :    Tanpa   kusedar….Aku  tersebut  namamu

Mengapakah   dengan  tiba-tiba….Akupun  menjadi  rindu

2.      Lagu  ini  tiada  kaitan  langsung  dengan  Sungai  Bayor.    Saya  mahu  membayangkan  kepada  para  pembaca  betapa   sayunya   saya  dihari   ini  apabila  terkenangkan   tempat  tersebut.   Saya  berkhidmat  disini     selama   tujoh  tahun  (1971-1978)   sebelum  diarah  berpindah   keSitiawan  bagi  melaksanakan   bidang  tugas  yang  lebih  mencabar.

3.      Saya  mula  kenal  persahabatan  diSungai  Bayor.   Dalam  usia   yang  masih  mentah   saya  diberi  kepercayaan  memimpin  golongan  Belia  dan   Belia-Belia  diSungai  Bayorlah  yang  mengangkat  saya  sehingga  saya  dipilih  sebagai  Ahli  Jawatankuasa  diPeringkat  Negeri. Disini  jugalah  saya  mula  berjinak  dengan  kegiatan  politik.    Saya  tidak  mungkin  mendapat  keistimewaan   sebegini    jika  saya  tidak   sanggup   tinggalkan  kampong  halaman.

4.      Saya  percaya   ramai  rakan-rakan  seangkatan   masih  berada  diSelama  khasnya  diSg.  Bayor  seperti  Cikgu  Zakaria , Cikgu  Shamsuddin,  Cikgu  Ibrahim  Sazali    (kesemuanya  telahpun  bersara) dan  Sdra  Mohamad Ibrahim.

5.      Saya  sangat  berharap  untuk  kembali  melihat  keadaan  Sungai Bayor   yang  saya  dengar  sudah  banyak  berubah.    Kepada   khalayak  Sungai  Bayor  yang  berkesempatan    membaca  tulisan  ini  saya   ucapkan  berbanyak-banyak  terima  kasih.

2 Responses to SUNGAI BAYOR : Bila Rindu Ku Sebut Namamu

  1. ahmadzawawi says:

    Reblogged this on Ahmadzawawi's Weblog.

Leave a Reply

