TERKENANG MAT TOMORROW

Diantara  ingat  dan  lupa  dikala   saya  masih  kecil   orang-orang  kampong    selalu bercakap    tentang   seseorang.     Orang   yang  mereka  sering  bicarakan  itu    dikenali  sebagai  ” Mat Tomorrow “.    Alkisahnya   si Mat  Tomorrow    ini   berwatak  ceria  dan  disenangi  oleh  masyarakat.   Menurut  ceritanya  beliau   berkulit  sawo  matang  dan  suka  bergaya.        Diantara  keistimewaan  beliau  ialah petah  berbicara  dan  sentiasa  dapat  menangkis  sebarang   hujah.     Kelemahan   ketara   yang  beliau   miliki  ialah  apabila  berjanji.   Tidak  kira  bilapun  masanya   beliau  tetap  berjanji  membereskan  atau  memberinya   “tomorrow”.  Walaupun   orang  tahu   yang  beliau ucapkan  itu   sebenarnya  janji  kosong,  orang  tetap  juga sukakan  dia.  Saya  pernah  bertanya  kepada  Opah  tentang  orang  ini  kerana  saya   sudah  mula  minat  kepada  watak  tersebut.  Opah  kata  diapun  ta`  faham  mengapa  ramai  sangat  orang  suka  dekat  dia  sedangkan  menurut  Opah   dia  tu   malas  bekerja.

Setiap  petang   semasa  orang-orang  kampong   yang  berlonggok  menonton  pakar-pakar  “terup  keling”  bersidang   tidak    putus-putus   saya   dengar  mereka    mengolah  cerita   kehebatan  Mat  Tomorrow.   Pada  suatu  hari  sebelum  senja  sewaktu  saya  menghalau  kambing  balik  kandang  saya  berfikir   dapatkah  saya   mengenali  orang  ini  suatu  hari  nanti.  Mungkin  saya  dapat  jumpa  orang  ini   apabila  saya  sudah  dewasa   kelak    dan    berpeluang   bersiar-siar  dipekan  Kuala.

Nak  dijadikan  cerita  tidak  lama  kemudian  saya  berpindah  sekolah   dari  Sekolah  Melayu  Bukit  Chandan  ke  Sekolah  Clifford  kerana  saya  lulus  peperiksaan   untuk  masuk  Special  Malay  Class.  Dipendekkan  cerita  pada  satu  hari    sambil  menunggu   untuk  masuk  sekolah  sessi  petang  saya   pergi  tengok  orang “kempen”   jual  ubat  dibawah  tebing   Pekan  Kuala.  Yang  sedang  bercakap  berapi-api  ialah   “Wak  Melaya”.   Ramai  orang-orang   tua  yang  berhimpun  begitu  asyik  mendengar  temberang  Wak  Melaya.  Salah  seorang  diantara  mereka  ialah  Mat  Tomorrow.   Rupa-rupanya  rakan karib  saya  Fadzil Shahbodin  pun minat  juga  dengan dia  tu.  Dialah  yang  tunjuk  Mat  Tomorrow  didepan  gelanggang  “jual ubat”  itu.    Sebaik  sahaja  saya  melihatnya  saya  terpempan  seketika.  Teringat  saya  kepada  kata-kata  Opah .  Mungkin  ada  benarnya.  Orang  yang  membawa  watak  “Mat  Tomorrow”  tersebut  saya  lihat  sihat  ceria  tetapi  mengapa  menghabiskan  masa   merayau  dipekan  tidak  mahu  membuat   sebarang  pekerjaan.  Alangkah  ruginya  tenaga  muda  disia-siakan  begitu  saja.   Saya  yang  budak  inipun   diluar  waktu   sekolah  sempat  juga  memelihara  kambing  dan  bercucuk  tanam.

Moral  cerita  ini  tercetus  kerana  saya  terlalu  serious   berfikir  tentang  keputusan   Mahkamah   yang  menentukan  siapa   yang   berhak  bergelar  Menteri  Besar  Negeri  Perak    yang  akan  diketahui   umum  pada   11  Mei  iaitu   “tomorrow”.     Sudah  semestinya  saya   mengharapkan   satu  keputusan  yang   mutlak   seperti  yang  saya  fahami  dalam  Undang  Tubuh  Negeri   tetapi  perkara  sebenar    yang  akan   terukir  tiada   siapa  dapat  men-  jangkanya.    Berpandu  kepada  siapa  “Mat  Tomorrow”   sebenar    yang  mana   sebelumnya    sangat  saya  kagum   bolehkah   saya   berharap  yang  saya  tidak  dikecewakan  buat   kali  kedua.

2 Responses to TERKENANG MAT TOMORROW

  1. ANJA says:

    Dia semestinya seorang yang bukan suka mengumpat/merendahkan orang , bukan suka membangga diri…betul tak tekaan saya?

    Oppps Assalamualaikum ..pakcik apa khbar , IPoh macamana everyhing ok?

  2. BR says:

    salam tuan pernah belajar di sekolah clifford kuala kangsar ye? pakcik saya mengajar disana… tapi tak tau le tuan kenal atau tak… hehe PAKLANG-MOHD RADHI AWANG (adik ayah saya)

Leave a Reply

