SERUPA TETAPI TIDAK SEMESTI SAMA

Singkatan-singkatan  seperti    PKR,   PRK,  RPK  nampak  macam   ada  persamaan  tetapi  sebenarnya    setiap  satu  mewakili  institusi  masing-masing.   PKR  adalah  sebuah  Parti  Politik  yang  semakin  hari  semakin  mendapat  tempat  dihati  rakyat.   Manakala   PRK  ialah  satu  aktiviti  yang  diselenggara  oleh  Suruhanjaya  Pilihanraya  bertujuan  mengisi  kerusi-kerusi  yang   kehilangan  penghuni.  Bagi  menjelaskan   RPK  pula   ianya   adalah  nama  seorang  seliberiti  yang  tidak  perlu  diperkenalkan.   Bila  disebut  namanya  orang  akan  terbayangkan  Internet  dan  bila  dibicara  tentang  Intenet  orang  akan  terbayangkan  dirinya.

Cerita  diatas  berkait  terus  dengan   perihal   jenama  atau  lebih  difahami  bila  disebut  “Branding”.  Pengaruh  “Brand”   telah  begitu  sebati  dengan  masyarakat  umum.   Lihat  saja  pada  satu  contoh  produk  Pengguna  iaitu   Ubat Gigi  Colgate.  Bila  membeli  kita  hanya  sebut  “colgate”.   Jika  kita  memerlukan  ubat  gigi  jenama  lain  maka  kita  kena  bersedia  dengan   maklumat   tentang  produk  tersebut  seperti  keluaran  siapa,  dimana  boleh  didapati, adakah  produk  tersebut  disahkan  halal  dan  sebagainya.

Begitu  juga  jika  sekiranya  sesuatu   jenama   yang  telah  ujud  sekian  lama.  Apabila   telah  usang  dimakan  usia  ia  sangat  perlu  kepada  pembaharuan.   Orang-orang  sekarang  menyebutnya  sebagai  “rebranding”.     Untuk  terus  bersaing  kaedah  perlu  dalam   penjenamaan  baru  mesti  digunapakai.

Begitu  jugalah  yang  diharapkan   kepada  parti-parti  politik.   Jika   tidak  mahu  tertinggal  jauh  dibelakang  usaha-usaha  “rebranding”    hendaklah   dilakukan   dengan  pantas.    Saya  nampak   sebuah  Parti  yang  telah  lama  ujud  dalam  negara  kini    sedang  melakukan  “rebranding”  dengan  cukup  pantas  iaitu  Parti  PAS.    Perubahan  yang  ketara  berlaku  dalam  PAS    semasa  PRU 12  ialah   calun-calun  yang   mereka   ketengahkan  terdiri  daripada  berbagai   profession  dan  pemimpin-pemimpin  muda.  Ianya  pula  diimbangi   dengan  para  alim  ulamak.    Dengan  memberikan  pilihan  sebegini  pihak  masyarakat  akan  berasa  lebih  berkeyakinan.

Bagi  mereka   yang  masih   berpegang  teguh  kepada  “retorik”  usang,   tidak  ada siapapun  mahu  menghalang.    Para  pemilih  dihari  ini    terdiri  daripada  orang-orang  yang  berilmu  pengetahuan.  Mereka  tidak  semudah  itu  untuk  percaya  kepada  janji-janji.  Dan  seperkara  lagi  mereka  juga  tidak  pernah  lupa  tentang  penganiayaan  yang  dilakukan  terhadap  mereka.   Untuk  berlaku  adil  kembalikanlah  hak  kepada  yang  berhak.

5 Responses to SERUPA TETAPI TIDAK SEMESTI SAMA

  1. musafirlalu says:

    dulu pas dilebalkan oleh umno sebagai parti kampung ataupun parti tok lebai tapi sekarang ni dia tak berani dah bawa isu tersebut.Pas sekarang dah jadi satu parti yang berjenama kerana susah sangat nak pilih calon dalam satu-satu piliharaya kerana terlalu ramai yang terpelajar tak macam umno yang terlalu susah nak pilih pasal depa ni suka cantas mencantas calon masing-masing.itilah perbezaan antara pas dengan umno.

  2. ANJA says:

    Setuju sgt dengan pendapat pakcik dan musafirlalu , UMNO patut rebranding.

    Mendengar Ucapan orang UMNO tak ubah mendengar siaran Filem P Ramlee yang diulang tayang berkali kali , dah boleh hafal skripnya…Contoh baru baru ini ..’Kami tak akan melakukan pembangunan Mi Segera’..rasanya dah banyak kali saya dengar.

    Wahai orang UMNO berubahlah….soory pakcik pun tahu saya ini penyokong BN, masih menanti bila UMNO nak berubah.

  3. ANJA says:

    Dan….

    Nasihat saya untuk orang UMNO ,memang skrg ini BN menang secara teknikal (ye..ke)..tapi dari segi moral BN kalh. Bila ditanya pada orang sekeliling..tak siapa pun merasakan katak katak yang melompat itu melompat dengan hati yang ikhlas ..Semua dah tahu taktik BN…dari segi itu BN dah kalah…

    Hukum dunia (dari pandangan mata saya) kalau dari segi moral U dah kalah ..alamat kemenangan yang dikecapi tak akan kekal lama…fikir fikirkan lah …

  4. musafirlalu says:

    Dalam kajian tentang pilihanraya bukit gantang yang terbaru….Insyallah… Pas pasti menang.Semalam saya ada bersembang dgn Blogger Alhusseeyn tentang kajian yang saya lakukan,beliau pun terkejut dengan kajian saya itu.Beliau bertanya bagaimana saya boleh memdapat angka tersebut.Kemudian saya bagilah sikit tentang bagaimana saya dapat formula tersebut dan saya ada mengatakan yang saya hantar email kajian saya kat beliau,kat saudara dan beberapa lagi blogger yang say percayai.Rupa-rupanya semua email saya hantar tak sampai kerana ada masaalah daripada Yahoo.Walau bagaimana pun kajian saya .kita yang yelah lama berjuang didalam gerakan islam ini mestilah bekerja kuat bagi menunjukkan yang Pas adalah parti yang patut diikuti bukan sebagai parti altinatif.Kalau tak ada apa-apa masaalah saya akan emailkan semula kajian saya itu….Insyaallah

  5. Jagundul says:

    Yang penting jauhkan diri kita dari menyekutukan Allah yang Mengetahui lagi Bijaksana. Terima Kasih

Leave a Reply

