MEMPERKASA AZAM

Hari ini Maal Hijrah 1 Muharam 1430.  Tidak beberapa hari lagi tahun baru juga iaitu tahun 2009 yang dinanti-nantikan.  Bagi anak-anak muda, mereka sudah bersedia mahu menggegarkan jam besar didataran merdeka.

Saban tahun apabila menjelangnya detik 12 malam banyak sungguh kedengaran  tentang  AZAM TAHUN BARU.   Bagi para pelajar rata-rata azam mereka mahu mencapai keputusan cemerlang  didalam peperiksaan pada akhir tahun nanti.     Bagi para penggiat  Filem mereka  mengharapkan pihak FINAS  lebih terbuka membantu mereka mendapatkan JOB.  Bagi para pekerja pula mereka mengharapkan iklim ekonomi negara akan bertambah baik supaya majikan mereka mampu memberi kenaikan gaji dan BONOS tahunan.

Saya banyak-banyak minta maaf Bro,  banyak-banyak minta maaf Sis  kerana  saya dah JEMU  dan ta` sanggup lagi mendengar azam-azam seperti ini.   Apa ertinya berusaha bersungguh-sungguh hanya berasa bangga  dapat 9A, 10A  dan 12A  dalam peperiksaan  sedangkan ilmu sebenar untuk meneruskan kehidupan diabaikan.   Apa ertinya dapat job meghasilkan filem kalau targetnya hanyalah Box Office supaya  terus mendapat kepercayaan penerbit  sedangkan masyarakat hanya disogok dengan hiburan semata-mata.   Apa  pula ertinya pertambahan pendapatan dari gaji dan bonos  sedangkan harga barang keperluan ikut naik dihari gaji naik. Tidakkah kita terfikir  berlakunya kenaikan harga barang adalah akibat dari kenaikan gaji. Dan bukankah orang-orang yang bekerja sendiri yang  merasakan kesannya dan dibiar tanpa ada sebarang pilihan.

Saya sarankan mulai akhir tahun ini untuk azam tahun 2010   Bro  &  Sis  contohilah tokoh-tokoh seperti Dr.Abdul Wahab (Pengasas), Matsamankati(Presiden/Environmentalist) dan Albanjari(Exco/Strategist)  dari Pertubuhan  BN@Pk.  Mereka senantiasa berazam kepada perkara-perkara yang  positif  dan yang mereka mampu lakukan sahaja.

Dr.Abdul Wahab telah menyediakan benih-benih pohon Kiwi, pokok -pokok  Apple, Pear dan Blackberry untuk diperkenalkan ditempat-tempat  strategik dalam bandar dinegeri-negeri yang diperintah Pakatan Rakyat.  Matsamankati dan Albanjari  dengan dibantu beberapa Exco BN@Pk  lagi akan mengadakan rundingan dengan pihak Berkuasa Tempatan caramana projek ini boleh dilaksanakan. Apabila  projek ini telah membuahkan hasil, tidak perlulah anak cucu kita pergi menyeberang laut yang luas untuk melihat pohon-pohon kiwi, apple, pear dan sebagainya.  Perancangan-perancangan seperti  ini barulah boleh disebut sebagai azam.

Satu  lagi  azam  Pertubuhan BN@Pk  ialah mahu mendidik para pelanggan yang  berkunjung keMedan-Medan Selera  dalam bandar-bandar dalam Negeri Perak.   Disetiap pintu masuk ke Medan Selera  akan disediakan satu Papan Penerangan  membantu pelanggan membuat pilihan.  Antara lain  pada Papan Penerangan tersebut akan tertulis Para pelanggan hendaklah memilih gerai dimana pengendalinya  memakai apron yang lengkap(termasuk tutup kepala). Pilihlah gerai yang ada menyediakan Tempat Basuh Tangan yang memuaskan(Bersih).   Tukang Masak digerai yang kita pilih itu tidak merokok sambil menyediakan makanan.

Perkara ini dijadikan azam kerana untuk mengubah tabiat pengendali gerai  dan pengendali makanan nampaknya telah gagal sama sekali.   Para pengendali makanan akan hanya patuh kepada syarat-syarat bagi maksud Pembaharuan  Lesen  pada tarikh  Pegawai membuat pemeriksaan.  Lakunan sebegini hanya perlu dilakukan setahun sekali. Sangat mudah – apa ada hal beb!

Dengan terdidiknya para pelanggan melalui “health education” oleh BN@Pk  ini para peniaga sudah tiada pilihan melainkan berhijrah ke suasana yang direstui oleh para pelanggan.

Sekian, selamat berniaga.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: