KUALA KUBU (Revisited)

Sekarang kita dalam bulan Ogos. Tidak beberapa hari lagi genap 51 tahun Negara mengecapi kemerdekaan. Terima kasih kepada pejuang-pejuang bangsa terhadap sumbangan yang ta` ternilai harganya.Dalam pada itu teringat saya pada Allahyarham Sudirman Haji Arshad. Dikenali Sebagai “the singing lawyer” , penghibur nombor satu ini tidak merasa janggal ber-Bajukan bendera sewaktu menyanyikan lagu Bahtera Merdeka dan Lagu Warisan. Semoga rohnya dicucuri rahmat.

Terlebih dulu saya mohon ampun dan maaf kepada ahli keluarga Allahyarham Sekiranya tulisan saya ini menyingung perasaan mereka. Sebenarnya saya sangat meminati Sudir dan cita-cita saya yang masih belum tercapai ialah hendak menjadi Lawyer sepertinya.

Melintas seketika keUtara dimana satu peristiwa besar sedang progress menuju Selasa 26 Ogos. Dan sebenarnya kita tidak perlu pun berada disana untuk mengikuti perkembangan. Berita-berita didada akhbar dan muka-muka TV sudah cukup untuk kita sekiranya kita hanya perlu dengar cerita-cerita sebelah pihak saja sedangkan yang bertanding 3 orang.

Apabila meneliti berita-berita tersebut maka terlintaslah dikepala saya sebaris lirik lagu yang cukup santai……

KALAU PERGI KUALA KUBU… TULIS NAMA ATAS BATU…

Apa yang saya faham dari lirik ini jikalau ada benda-benda yang terbuku didalam hati luahkan segera semasa perkara tersebut masih panas, sekiranya betullah. Bila disimpan terlalu lama mungkin banyak fakta yang kita terlupa dan membawanya kesuatu tempat sejauh Permatang takut-takut pula ada bahan yang tercicir. Itulah sebabnya disarankan setakat Kuala Kubu saja sebab dekat dengan K.L.

Lagi seperkara sekiranyapun kita berdendam dgn Sitanggang sudah-sudahlah. Dah terlalu lama peristiwa tu. Saya percaya dalam tempoh yang begini lama Batu tersebut dah jadi pasir haluspun. Kalau kita cuba berada dekat dengannya pun takut-takut pasir boleh masuk mata.

Leave a Reply

